لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۸

سفیر امریکا در ناتو: هیئت صلح حکومت افغانستان ممثل اقشار مختلف است


کی بیلی هاتچیسن، سفیر امریکا در پیمان ناتو
کی بیلی هاتچیسن، سفیر امریکا در پیمان ناتو

یک مقام ارشد امریکا ابراز امیدواری می‌کند که هیئت تعیین شده از سوی حکومت افغانستان برای گفت‌وگوی بین‌الافغانی بتواند روی یک توافق صلح با طالبان کار کند که به نفع مردم افغانستان باشد.

کی بیلی هاتچیسن، سفیر امریکا در پیمان ناتو روز چهارشنبه «۱۳ حمل ۱۳۹۹» در بروکسل در آستانۀ کنفرانس امروز وزیران خارجه کشورهای عضو این پیمان به خبرنگاران گفت که هیئت تعیین شده از سوی حکومت افغانستان به پیمانۀ وسیع ممثل اقشار مختلف مردم این کشور است.

خانم هاتچسین می‌گوید: "ما در آستانۀ یک گفت‌وگوی صلح قرار داریم که گفت‌وگوی بین‌الافغانی است و ما امیدواریم که گروهی که از سوی حکومت افغانستان برای این گفت‌وگو انتخاب شده‌است و از مردم مختلف افغانستان به پیمانه وسیع نمایندگی می‌کند بتواند که با نمایندگان طالبان به مذاکره بنشینند و روی یک توافقی کار کنند که مردم افغانستان را کمک کند، ولی ما در بارۀ نتایج این گفت‌وگو بسیار محتاط هستیم، چون از رهبران حکومت و دیگر رهبران سیاسی می‌خواهیم که گردهم آیند و در این تلاش با هم متحد شوند."

خانم هاتچیسن از طالبان نیز خواستار شد که به کاهش خشونت متعهد بمانند.

او در اشاره به حملات اخیر طالبان بر نیروهای دولتی گفت که چنین حملات باید متوقف ساخته شود. تا به‌گفتۀ وی افغان‌ها حکومتی داشته باشند که در فضای صلح به مردم خدمت کند.

سفیر امریکا در ناتو بعد از وزیرخارجه مایک پومپیو و نماینده خاص امریکا زلمی خلیل‌زاد سومین مقام ارشد این کشور است که از نحوۀ ترکیب هیئت مذاکره کننده از سوی حکومت با طالبان ستایش می‌کند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو و عبدالله عبدالله رئیس سابق اجرائیه و رقیب سیاسی عمدۀ رئیس جمهور غنی در داخل افغانستان نیز از این هیئت استقبال کرده‌اند.

سفارت پاکستان در کابل نیز تشکیل این هیئت را یک گام مهم از سوی حکومت افغانستان دانسته استقبال نموده‌است، اما طالبان ترکیب این هیئت را خلاف توافق خود با امریکا دانسته گفته اند که از همه جوانب نمایندگی نمی‌کند.

طالبان می‌گویند که حکومت باید در کنار اطراف دیگر یک جانبی در گفت‌وگو باشد.

مایکل سمپل مشاور سابق ملل‌متحد و اتحادیه اروپا در افغانستان در این اواخر به رادیو آزادی گفت که اعمال طالبان نشان می‌دهد که آن‌ها از تأسیس امارت اسلامی منصرف نشده‌اند. وی می‌افزاید که برخی اظهارات امیدوار کننده طالبان در بارۀ حکومت همه‌شمول از استراتژی واقعی آن‌ها هرگز نمایندگی نمی‌کند.

گروه بحران‌های بین‌المللی نیز در یک تحلیل تازۀ خود گفته است که طالبان در برابر گفت‌وگو برای خاتمه بخشیدن به جنگ ۱۹ ساله در کشور مقاومت نشان می‌دهند.

گروه بین‌المللی بحران
گروه بین‌المللی بحران

اما آقای سمپل می‌گوید جنگ در افغانستان وقتی از راه گفت‌وگو خاتمه می‌یابد که طالبان درک کنند که حکومت افغانستان را از طریق جنگ سقوط داده نمی‌توانند.

ارگ نیز در واکنش خود گفته است که طالبان در برابر گفت‌وگوی صلح بهانه‌جویی می‌کنند. هیئتی ۲۱ نفری را که حکومت افغانستان برای گفت‌وگو با طالبان گماشته است معصوم ستانکزی رئیس سابق امنیت ملی رهبری می‌کند.

XS
SM
MD
LG