لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

تلاش برای پایان تنش‌های سیاسی؛ طرح تیم ثبات و همگرایی در حال نهایی شدن است


تیم ثبات و همگرایی برای حل تنش‌های سیاسی در افغانستان امیدوار است و ارگ متعهد به ایجاد حکومت همه‌شمول در چهارچوب قانون است.
تیم ثبات و همگرایی برای حل تنش‌های سیاسی در افغانستان امیدوار است و ارگ متعهد به ایجاد حکومت همه‌شمول در چهارچوب قانون است.

به دنبال تقاضای اتحادیۀ اروپا، تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می‌گوید که طرح این تیم به هدف رفع تنش‌های سیاسی در افغانستان در حال نهایی شدن است.

تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله ابراز امیدواری می‌کند که طرح‌اش گره‌گشای تنش‌های سیاسی در افغانستان باشد.

فریدون خوزون، سخنگوی آقای عبدالله شام دیروز در گفتگو با رادیو آزادی گفت که مشوره در بارۀ این طرح میان اعضای تیم ادامه دارد و در حال نهایی شدن است.

فریدون خوزون، سخنگوی عبدالله عبدالله
فریدون خوزون، سخنگوی عبدالله عبدالله

آقای خوزون افزود: "هرگاه طرح نهایی شد و مشوره‌ها پایان یافت، آن را به میانجی‌ها ارائه می‌کنیم تا به طرف مقابل شریک بسازد. وضعیت فعلی نیازمند این است که هر دو طرف باید انعطاف نشان بدهند تا از این بحران سیاسی بیرون شویم.ما انعطاف نشان دادیم و امیدواری ما این است که این، طرح نهایی باشد و ما را به تفاهم سیاسی برساند."

آقای خوزون در بارۀ این طرح جزئیات نداد و هم نگفت که برای پایان جنجال‌های سیاسی مشخصاً چه انعطاف نشان داده اند.

پیش از این محمدعاصم عضو شورای رهبری تیم ثبات و‌ همگرایی به روز دو شنبۀ این هفته به رادیو آزادی گفته بود که تشکیل حکومت دارای صدارت اجرایی و تقسیم مساویانۀ قدرت از نکات مهم طرح شان است.

'ادامۀ گفت‌وگوهای رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله برای حل تنش‌های سیاسی'

این تیم در حالی از ادامۀ بحث و مشوره در بارۀ نهایی کردن طرحش سخن می‌زند که اتحادیۀ اروپا به روز پنج‌شنبه از تمامی طرف‌ها در افغانستان خواست که روی یک موافقت‌نامۀ سیاسی به توافق برسند.

در خبرنامۀ این اتحادیه آمده است: "هیئت اتحادیۀ اروپا، روسأی مأموریت‌های این اتحادیه و سفیر ناروی در افغانستان از همۀ طرف‌های دخیل در گفت‌و‌گوی سیاسی روان می‌خواهند که با بالاترین درک فوریت به موافقت‌نامۀ دست یابند.

بر اساس خبرنامه، در حالی که افغانستان با ادامۀ ناامنی و خطر‌های تازۀ صحی دراماتیک رو‌به‌رو است، رفاه مردم افغانستان و منفعت وسیع‌تر ملت باید در اولویت قرار گیرد.

اتحادیه اروپا افزوده که حالا زمان وحدت است.

پیش از این ایالات متحده خواستار ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان شده بود.

در این حال لطیف محمود، معاون سخنگوی رئیس جمهور محمد‌اشرف غنی به رادیو آزادی دیشب گفت که مشارکت قانونمند در ساختار حکومت برایشان یک اصل است.

لطیف محمود، معاون سخنگوی رئیس جمهور محمد‌اشرف غنی
لطیف محمود، معاون سخنگوی رئیس جمهور محمد‌اشرف غنی

آقای محمود گفت: "ما معتقد به حکومت با پایه‌های وسیع سیاسی هستیم، حکومتی که تمام‌نمای مردم افغانستان و حکومتی که ممثل ارادۀ مردم افغانستان باشد. مشارکت قانونمند در ساختار حکومت برای ما یک اصل است."

تنش های سیاسی در افغانستان پس از آن بالا گرفت که کمیسیون مستقل انتخابات در ماه فبروری، محمد اشرف غنی را برندۀ انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و عبدالله عبدالله رقیب عمده وی، نتایج این انتخابات را نپذیرفت.

آقایان غنی و عبدالله در ۹ ماه مارچ مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به طور جداگانه برگزار کردند.

مایک پامپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده در ۲۳ ماه مارچ از کابل دیدن کرد و تلاشش برای جورآمد میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله به نتیجۀ نرسید.

سپس وزارت خارجۀ ایالات متحده در اعلامیۀ گفت که واشنگتن یک میلیارد دالر از کمک‌هایش را با افغانستان در سال جاری میلادی کاهش می‌دهد و تهدید کرده که یک میلیارد دالر دیگر را سال آینده کم خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG