لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

آیا خواست سعودی برای عبادت در ماه رمضان در افغانستان هم عملی خواهد شد؟


در حالیکه درست سه روز به آغاز ماه مبارک رمضان باقی مانده است و مسلمانان جهان به شمول مردم افغانستان برای رسیدن این ماه مبارک لحظه شماری می‌کنند، گسترش ویروس کرونا تشویش‌های را در مورد نحوه عبادت در ماه رمضان ایجاد کرده است.

قبل از آغاز ماه مبارک رمضان شورای عالی علمای اسلامی در عربستان سعودی دیروز از همه مسلمانان جهان خواست، در ماه رمضان در خانه های شان نماز بخوانند و از رفتن به مساجد و شرکت در نمازهای تراویح خودداری کنند.

آژانس دولتی خبری سعودی دیروز دوشنبه (۳۱ حمل) از قول این شورا گزارش داد که گفته است: "مسلمانان باید از گردهمآیی‌ها خودداری کنند زیرا بر اساس گزارش‌های طبی، تجمعات دلیل عمده گسترش ویروس کرونا است."

سؤال این جاست که این خواست تا چه حد در افغانستان اجرا خواهد شد، مخصوصاً در بخش ادای نمازهای تروایح، ماه رمضان که عادتاً صدها متدین را به مساجد گرد هم کشانیده و بخش عمدۀ از عبادت‌های رمضانی تلقی می‌شود.

اگر فرصت تراویح‌های رمضان امسال به سبب ترس از گسترش ویروس کرونا بر هم بخورد و مردم ازین فرصت محروم گردند، تا چه حد برای شان پذیرفتنی است و گزینۀ دیگر چیست؟

سردار محمد باغپلی یک باشنده ولایت غور به رادیو آزادی گفت: "مد نظر گرفتن فاصله ها و عدم تجمع در مساجد در مشکل جاری ویروس کرونا به نظر من کار مناسب است که می‌تواند در کاهش ابتلای افراد به ویروس کشنده کرونا کمک کند و این مشکل را باید در نظر بگیریم، احترام کنیم و در رمضان در خانه های خود نماز بخوانیم."

کارکن صحی روسیه در حال معاینه یک شهروند این کشور
کارکن صحی روسیه در حال معاینه یک شهروند این کشور

گسترش ویروس همه‌گیر کرونا در نقاط مختلف جهان با شدت متفاوت ادامه دارد. بر اساس ارقام ارائه شده سازمان صحی جهان تا ناوقت دیشب حدود دو میلیون و ۲۴۶ هزار تن به ویروس کرونا در سراسر جهان مبتلا بوده و شمار قربانیان به حدود ۱۳۵ هزار تن میرسید. بیش از یک هزار تن در افغانستان مبتلا به این ویروس اند و بیش از ۳۰ تن بر اساس گزارش‌های تأیید شده از اثر آن جان داده و بیش از ۱۳۰ تن دیگر دوباره صحت‌یاب شده اند.

یک منبع در ارگ ریاست جمهوری دیروز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی این را تأیید کرد که تنها در ولسوالی سروبی ۴۰ تن از اثر ویروس کرونا جان داده اند ولی وزارت صحت این رقم را نمی‌پذیرد.

نیویارک تایمز نیز از مبتلا شدن ۴۰ تن در ارگ ریاست جمهوری افغانستان به ویروس کرونا خبر داده است که این خبر از سوی دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور رد شد.

از آغاز کشف اولین قضیۀ ویروس کرونا در ولایت هرات حدود پنج هفته پیش به این‌طرف مقامات صحی افغان همواره از مردم خواسته اند توصیه های صحی را رعایت کنند. مخصوصاً بعد از اعلان قرنطینه در کابل مقامات از مردم می‌خواهند در خانه های شان بمانند و اصول قرنطینه را رعایت کنند، ولی هستند تعدادی زیاد که به معاذیر مختلف در توجه به این توصیه ها سهل انگاری می‌کنند.


فیروزالدین فیروز وزیر صحت افغانستان هفته گذشته در حالی‌که از ابتلای شمار بیشتر از افراد به ویروس کرونا خبر می‌داد با یأس و ناامیدی از مردم خواست در خانه های شان بمانند.

با وجودیکه حکومت افغانستان تا حال ۱۵ میلیون دالر را برای مبارزه برضد ویروس کرونا به مصرف رسانیده است و در کنار آن کمک‌های خارجی از هند و چین نیز به هدف مبارزه با این ویروس به افغانستان رسیده است، ولی بر اساس بعضی گزارش‌ها در هرات، کندهار و بلخ مراکز ایجاد شده برضد ویروس کرونا تجهیزات و ادویه کافی برای تداوی بیماران ندارند.

کارشناسان امور صحی نگرانی دارند و می‌گویند اگر توصیه های طبی مانند شستن مکرر دست‌ها، فاصله جسمی و عدم دست دادن با یکدیگر رعایت نشود رقم مبتلا شده‌ها می‌تواند به‌زودی خیلی بلند برود.

XS
SM
MD
LG