لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

حکومت افغانستان محدودیت‌ها بر گشت‌وگذار را تا ختم رمضان تمدید کرد


محدودیت بر گشت‌وگذار در کابل که هیچ توجه به آن نشده‌است.
محدودیت بر گشت‌وگذار در کابل که هیچ توجه به آن نشده‌است.

حکومت افغانستان تصمیم گرفته است که قرنطین را برای جلوگیری از ویروس کرونا تا ختم ماه مبارک رمضان تمدید کند.

بر اساس اعلامیۀ شنبه (۲ می) ریاست جمهوری افغانستان، رئیس جمهور اشرف غنی برای ارزیابی وضعیت مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا در افغانستان نشست فوق‌العاده‌ای دایر کرد که در آن اعضای کابینه و والی‌ها حضور داشتند.

در این نشست که از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، همچنان به توقف پروازهای مسافربری بین کابل و ولایت‌ها تصمیم گرفته شد، اما در اعلامیه گفته نشده که پروازهای داخلی برای چه مدت متوقف خواهد بود؟

وزارت صحت عامه افغانستان دیروز شنبه (۲ می) اعلام كرد که ۱۷۹ تن در این كشور تازه به ویروس كرونا مبتلا شده‌اند و شمار مبتلایان به این ویروس در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر رسیده‌است.

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان
وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان، دیروز به خبرنگاران در کابل گفت که تعداد مبتلایان ویروس كرونا صرف در شهر کابل به ۶۲۹ تن رسیده‌است.

این در حالیست که یک منبع مؤثق که به‌خاطر حساسیت موضوع از افشای نامش خودداری کرده به رادیو آزادی گفت، نتایج آزمایش ۵۰۰ تن که به‌خاطر تهیۀ یک گزارش صورت گرفته بود، نشان داده که بیش از نصف آن‌ها به ویروس کرونا مبتلا اند.

به‌گفتۀ این منبع، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامۀ افغانستان، در نشست روز گذشته کابینه، با شریک کردن این اطلاعات هشدار داد که به طور تصادفی معلوم شده که شمار زیاد مردم کابل به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

تحقیق وزارت صحت هشدار جدی به شهروندان کابل است

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان نیز به رادیو آزادی گفت که مطالعات و اطلاعات تازه یک هشدار جدی برای مردم کابل است که همه‌گیری ویروس کرونا را جدی بگیرند.

قبلاً وزیر صحت عامۀ افغانستان در گفت‌وگو با رسانه‌های غربی ابراز نگرانی کرده بود که احتمال دارد حدود یک میلیون تن به ویروس کرونا در افغانستان مبتلا شده و حدود ۱۰۰ هزار تن در نتیجۀ بیماری ناشی از آن جان‌هایشان را از دست دهند.

سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان دیروز در صحبت با رادیو آزادی از مردم این کشور نیز خواست که اعلاعیه‌های وزارت صحت عامه را جدی بگیرند، در غیر آن بیش از ۸۰ درصد مردم افغانستان به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد.

آزمایش ویروس کرونا در افغانستان
آزمایش ویروس کرونا در افغانستان

همه‌گیری ویروس کرونا در حالی در افغانستان ادامه دارد که مردم این کشور تحت فشارهای شدید اقتصادی قرار دارد.

'بیش از ۷ میلیون کودک در افغانستان با خطر گرسنگی روبه‌رو اند'

ادارۀ حفاظت از کودکان (سیف د چلدرن) در گزارش اخیر خود گفته است، قبل از همه‌گیری ویروس کرونا حدود ۵ میلیون کودک افغانستان به کمک‌های بشری نیاز داشته‌اند.

سازمان ملل‌متحد نیز گفته است که دو میلیون کودک افغانستان که کمتر از پنج سال عمر دارند، در گرسنه‌گی شدید زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG