لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

دفتر امرالله صالح: تجربه حکومت وحدت ملی تکرار نخواهد شد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه پیشین.
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه پیشین.

در حالی که تیم عبدالله عبدالله و دفتر ریاست جمهوری از تلاش‌ها برای پایان بحران سیاسی جاری خبر می‌دهند، دفتر امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور تاکید می‌کند که قدرت به گونه پنجاه پنجاه تقسیم نخواهد شد.

رضوان مراد، مسئول مطبوعاتی دفتر آقای صالح به رادیو آزادی گفت تجربه حکومت وحدت ملی به هیچ صورت تکرار نخواهد شد و هیچ توافق خلاف قانون اساسی صورت نخواهد گرفت.

رضوان مراد، مسئول مطبوعاتی دفتر معاون اول رئیس جمهور افغانستان
رضوان مراد، مسئول مطبوعاتی دفتر معاون اول رئیس جمهور افغانستان

آقای مراد می‌گوید در رأس قدرت تنها یک فرد به عنوان رئیس جمهور قرار دارد: "به هیچ صورت قدرت دو سره نمی‌شود. حکومت دو سره ساخته نمی‌شود و نه حکومت به شکل پنجاه درصدی تقسیم خواهد شد. تجربه حکومت وحدت ملی تکرار نمی‌شود."

او اما می‌گوید، برای حل بن‌بست سیاسی راه‌های گفت‌وگو باز است.

در همین حال فریدون خوزون، سخنگوی عبدالله عبدالله می‌گوید طرح آقای عبدالله برای حل تنش سیاسی جاری تهیه شده است.

او در باره جزئیات این طرح توضیح نداد، اما گفت انتظار می‌رود که این طرح از طرف محمداشرف غنی قبول شود: "در اصول دو طرف به توافق رسیده‌اند. طرح ما نهایی شده. بعد از این که این طرح شریک شد تمام جزئیات را ما اعلان می‌کنیم. امیدواری این است که این طرح بتواند راه حل بن‌بست سیاسی در کشور باشد."

در همین حال دفتر ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که مذاکره بر سر مسایل مهم سیاسی با تیم عبدالله عبدالله ادامه دارد و در این زمینه پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری شامگاه جمعه (۱۲ ثور) در حساب توییترش نوشت: "زمانی‌که مذاکرات پایان یافت، حکومت موقفش و جزئیات مذاکرات را با مردم شریک می‌کند."

یک روز پیش از این، سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان گفت که عبدالله عبدالله به زودی رهبری شورای عالی مصالحه را بر عهده می‌گیرد و تنش‌های سیاسی به پایان می‌رسد.

مشکلات سیاسی زمانی میان ارگ و سپیدار به میان آمد که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در ماه فبروری، محمداشرف غنی را برندۀ انتخابات ریاست جمهوری ششم ماه میزان پارسال اعلام کرد و عبدالله عبدالله رقیب عمده وی، نتایج این انتخابات را نپذیرفت.

آقایان غنی و عبدالله همزمان در ۹ مارچ مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار و سوگند یاد کردند.

XS
SM
MD
LG