لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۱

افزایش خشونت‌ها در کشور؛ 'داعش تهدید جدی در افغانستان است'


حمله مهاجمان بر یک شفاخانه در غرب کابل
حمله مهاجمان بر یک شفاخانه در غرب کابل

حکومت افغانستان با آن که در سه هفتۀ گذشته دو تن از سران مهم گروه داعش به شمول شماری از فرماندهان این گروه را بازداشت کرده، اما با این وجود داعش را یک خطر جدی برای افغانستان عنوان می‌کند.

صدیق صدیقی، سخنگوی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید که گروه داعش از سوی نیروهای امنیتی با شکست مواجه شده است اما وجود این گروه هنوز هم یک خطر است.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

آقای صدیقی گفت: "تمام هموطنان ما آگاه هستند که نیروهای افغان داعش را شکست داده‌اند. هزاران مسلح داعش به نیروهای امنیتی افغانستان تسلیم شده‌اند. نیروهای امنیتی افغانستان در شرق کشور بالای این گروه عملیات کردند. داعش برای افغانستان یک تهدید است، اما نیروهای امنیتی ما در مقابل این گروه دست آورد خوبی دارند."

حکومت افغانستان به تازگی دیروز (۲۲ ثور) اعلام کرد که ضیاءالحق مشهور به ابوعمر خراسانی، مسئول داعش برای جنوب آسیا را بازداشت کرده است.

با آن که وزارت داخله و ریاست امنیت ملی افغانستان در بارۀ این گرفتاری جزییاتی ارائه نکرده‌اند، اما گفته‌اند که در کنار وی مسئول ارتباطی جنوب آسیای داعش نیز در این عملیات بازداشت شده است.

حمله مهاجمان بر یک شفاخانه در غرب کابل
حمله مهاجمان بر یک شفاخانه در غرب کابل

در این اواخر مسئولیت شماری از حمله‌های خونین در کابل و برخی مناطق دیگر را داعش به عهده گرفته و به همین دلیل نیروهای امنیتی کشور هم عملیات‌های‌شان در برابر این گروه را افزایش داده اند.

نیروهای امنیتی افغانستان هفتۀ گذشته عملیاتی را بر یک مرکز این گروه در شمال کابل راه اندازی کردند که در نتیجه ۸ عضو آن بازداشت و ۵ عضو دیگرش کشته شدند.

عبدالله اورکزی مشهور به اسلم فاروقی، رهبر شاخه خراسان گروه داعش
عبدالله اورکزی مشهور به اسلم فاروقی، رهبر شاخه خراسان گروه داعش

حدود یک ماه پیش نیز عبدالله اورکزی، مسئول شاخۀ خراسان داعش و شماری از همراهان مهش از سوی نیروهای امنیت ملی افغانستان بازداشت شدند.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که در کنار طالبان استخبارات منطقه از گروه داعش حمایت می‌کند.

رهبر داعش برای جنوب شرق آسیا در افغانستان، دستگیر شد

'دستگیری اسلم فاروقی تأثیر مستقیم بر جنگ افغانستان خواهد داشت'

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت به رادیوی آزادی گفت که در برابر این گروه به مبارزۀ منطقه‌ی و جهانی نیاز است.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

آقای فیصل افزود: "گروه داعش یک گروه هراس افگن بین‌المللی است که در افغانستان به گونۀ مستقیم از طالبان و استخبارات منطقه حمایت دریافت می‌کند. این گروه هنوز هم به عنوان یک خطر برای افغانستان مطرح است، پس برای از بین بردن این گروه نیاز است که در کنار افغانستان دیگر دولت‌ها هم به مبارزه‌شان با این گروه ادامه دهند."

این اظهارات در بارۀ فعالیت داعش و خطر آن برای افغانستان در حالی مطرح می‌شود که محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در مراسم تحلیفش گفت که طالبان با گروه داعش ارتباط دارد و تا زمانی که این رابطه از بین نرود، افغانستان گواه صلح دایمی نخواهد بود.

حکومت افغانستان می‌گوید، شماری از اعضای خارجی این گروه نیز در افغانستان هستند که برخی از آنان بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG