لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

وزارت دولت در امور صلح: تا یک یا دو روز دیگر اختلاف‌های سیاسی حل‌وفصل می‌شوند


رئیس جمهور محمد اشرف غنی و رقیب سیاسی‌اش عبدالله عبدالله
رئیس جمهور محمد اشرف غنی و رقیب سیاسی‌اش عبدالله عبدالله

وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که تا چهارشنبه یا پنجشنبه همین هفته، اختلاف‌های سیاسی در افغانستان حل‌وفصل می‌شوند.

از چندین هفته تلاش‌ها برای رفع اختلاف‌ها میان ارگ و سپیدار ادامه دارد و از پیشرفت‌های هم سخن گفته می‌شود.

عزیز الله فضلی مشاور وزارت دولت در امور صلح، روز دوشنبه «۲۲ ثور ۱۳۹۹» به رادیو آزادی گفت، با پایان یافتن مشکل سیاسی، تیم قدرتمند برای مذاکرات بین‌الافغانی از سوی حکومت تعیین خواهد شد و امیدواری‌ها برای برقراری آتش‌بس در روز های عید رمضان خیلی زیاد است.

آقای فضلی می‌افزاید: "اختلاف‌های سیاسی که در افغانستان وجود داشت، رو به پایان یافتن است. در روز های چهارشنبه یا پنجشنبه هفتۀ روان، اختلاف‌ها پایان می‌یابد و در نهایت با ترکیب رهبران جهادی و بزرگان، هیئت قوی برای صلح و مذاکرات بین‌الافغانی تعیین خواهد شد."

عزیز الله فضلی مشاور وزارت دولت در امور صلح
عزیز الله فضلی مشاور وزارت دولت در امور صلح

یکی از موانع بزرگ در برابر صلح و مذاکرات بین‌الافغانی، به باور برخی آگاهان سیاسی، اختلاف‌ها میان رئیس جمهور اشرف غنی و رقیب سیاسی‌اش عبدالله عبدالله بوده‌است.

برای دور کردن این اختلاف‌ها، مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا در ۲۳ مارچ به کابل آمد، اما از این‌که دو طرف به تفاهم سیاسی دست نیافتند، این دیپلومات ارشد امریکایی با دست خالی به واشنگتن برگشت و از قطع کمک یک میلیارد دالری کشورش با افغانستان خبر داد.

حالا گفته می‌شود ارگ و سپیدار به حل اختلاف‌ها نزدیک شده‌اند، اما جزئیات در این مورد تا هنوز نشر نشده‌است.

از سوی دیگر، وزارت دولت در امور صلح خیلی به آتش‌بس در جریان روز های عید امیدواری دارد.

عزیز الله فضلی مشاور این وزارت، به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر آتش‌بس، خواست هر شهروند افغانستان است.

او می‌گوید: "با فرا رسیدن عید، امیدواری ما خیلی زیاد است که آتش‌بس برقرار شود. آتش‌بس خواست و آرزوی هر افغان است."

دفتر سیاسی طالبان در قطر با تماس‌های پیهم رادیو آزادی حاضر به پاسخ در مورد آتش‌بس نشد. احتمال می‌رود در روز های آینده موقف این گروه در همین مورد روشن شود.

اما طالبان برای آتش‌بس چی می خواهند؟

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر، در پیامی به رادیو آزادی دیشب «۲۲ ثور ۱۳۹۹» گفت که بر اساس توافق با امریکا، آتش‌بس دایمی و مذاکرات بین‌الافغانی، جزء از آجندا ها است.

اما به‌گفتۀ شاهین، رها نکردن زندانیان این گروه از سوی حکومت افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی را به تعویق انداخته و جنگ را شدت بخشیده‌است. سخنگوی طالبان گفته که اگر این مانع رفع شود، به حل سایر مسایل نزدیک شده‌اند.

طالبان رهایی پنج هزار زندانی‌شان را از بند حکومت افغانستان می‌خواهند.

حکومت تا حالا بیش از یک هزار زندانی این گروه را رها کرده، اما حالا می‌گوید، از این‌که طالبان به حملات‌شان شدت بخشیده‌اند و تعدادی از زندانیان حکومت نزد این گروه که روی آن توافق شده‌بود رها نشده‌اند، این روند را متوقف می‌سازد.

شماری از زندانیان رها شدۀ طالبان از سوی حکومت افغانستان
شماری از زندانیان رها شدۀ طالبان از سوی حکومت افغانستان

پیش از این طالبان به درخواست از جانب رئیس جمهور اشرف غنی برای آتش‌بس در جریان ماۀ رمضان پاسخ رد دادند و حملات‌شان را در برخی مناطق افغانستان شدت بخشیدند.

گروۀ طالبان در جنگ نزدیک به دو دهه در افغانستان، تا حالا تنها یک مرتبه برای سه روز در عید رمضان سال ۲۰۱۸ میلادی آتش‌بس کرده‌است.

از سوی دیگر در ماۀ فبروری امسال، افغانستان کاهش خشونت‌ها را برای یک هفته تجربه کرد و در نتیجه توافق میان امریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر امضا شد.

دو روز پیش، رولاند کوبیا نماینده ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان، در دهم می، در تویترش نوشت که این اتحادیه از درخواست ایالات متحدۀ امریکا برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه در افغانستان استقبال می‌کند.

به‌گفتۀ آقای کوبیا، اتحادیۀ اروپا و امریکا در بارۀ آتش‌بس که اکنون گزینه نه، بلکه یک نیاز است، هم‌نظر اند. او افزوده که تقریباً همۀ جهان خواهان برقراری آتش‌بس در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG