لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

استقبال جهانی از توافق سیاسی رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله


مراسم امضای توافق‌نامه سیاسی میان رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه
مراسم امضای توافق‌نامه سیاسی میان رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه

امضای توافق سیاسی میان رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله مورد استقبال گرم جهانیان قرار گرفت.

از ایالات متحده گرفته تا سازمان‌های معتبر جهانی و کشورهای منطقه، از توافق سیاسی در افغانستان استقبال نموده و ابراز امیدواری کرده‌اند که با این توافق، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز شده و حکومتداری در افغانستان تقویت یابد.

دو رقیب سیاسی رئیس جمهور اشرف غنی و رئیس پیشین اجرائیه عبدالله عبدالله دیروز توافق سیاسی را در ارگ امضا کردند.

بر اساس این توافق عبدالله عبدالله رئیس شورای تازه تأسیس عالی مصالحه شده و شرکای تیم انتخاباتی‌اش شامل کابینه خواهند شد.

ایالات متحده که در صورت عدم رسیدن به توافق سیاسی در افغانستان هشدار قطع یک میلیارد دالر کمک به افغانستان را داده بود، این تحول را ستوده‌است.

مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا چند ساعت بعد از امضای توافق میان غنی و عبدالله در صفحه تویترش نوشت که خرسند است اشرف غنی و عبدالله عبدالله به توافقی در مورد یک حکومت همه‌شمول دست یافتند.

بر اساس یک اعلامیه وزارت خارجه امریکا آقای پومپیو ناوقت دیشب با رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله صحبت تلفونی کرده از توافق آن‌ها استقبال کرد و از وقت تلف شده ابراز تأسف کرد.

او گفت حل سیاسی مشکل افغانستان هنوز هم برای امریکا اولویت دارد و دو رهبر باید برای آغاز هرچه زودتر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی اقدام نمایند.

بعد از آن‌که مایک پومپیو در ماه مارچ به کابل آمده و با دو رهبر دیدار کرد، با برگشت‌اش به امریکا هشدار داد اگر غنی و عبدالله به یک توافق دست نیابند امریکا در سال جاری میلادی یک میلیارد دالر کمک‌اش به افغانستان را قطع می‌کند. وی این هشدار را هم داد که اگر به توافق دست یافته نشود در سال ۲۰۲۱ نیز یک میلیارد دالر کمک امریکا به افغانستان قطع خواهد شد.

جنجال‌های سیاسی در افغانستان بعد از ان اوج گرفت که کمسیون مستقل انتخابات افغانستان محمد اشرف غنی را برنده انتخابات اعلان کرد. عبدالله عبدالله این نتیجه را رد نموده اعلان کرد که از خود حکومت همه‌شمولی را ایجاد می‌کند.

مراسم تحلیف رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله
مراسم تحلیف رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله

همان‌طور هم شد و در روزیکه رئیس جمهور غنی سوگند وفاداری یاد کرد عبدالله عبدالله نیز در قصر سپیدار مراسم تحلیف را بجا آورد.

برعلاوه امریکا، اتحادیه اروپا و پیمان ناتو نیز روی حل این مشکلات سیاسی تأکید داشتند و می‌گفتند که باید حکومتی در افغانستان تشکیل شود که ثبات و آینده سیاسی این کشور را تضمین کند.

بالاخره بعد از حدود سه ماه مذاکرات پیهم، فشارهای جهانی و تهدیدات موجود دو رهبر دیروز توافق‌شان را امضا کردند.

بر اساس این توافق عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی تازه تأسیس مصالحه شده و رهبری تمام امور مربوط به صلح را به دوش خواهد داشت و برای پیشبرد این پروسه و جلب کمک‌های بین‌المللی برای موفقیت این پروسه تلاش خواهد کرد. برعلاوه این، شرکای انتخاباتی او در کابینه سهم خواهند داشت و رتبۀ مارشالی به متحد عمدۀ سیاسی‌اش جنرال عبدالرشید دوستم منظور شده‌است.

رییس جمهور غنی بعد از امضای این توافق ابراز رضایت کرد که بدون میانجیگری خارجی به توافقی رسیدند.

رئیس جمهور غنی حین سخنرانی در مراسم امضای توافق‌نامه سیاسی با عبدالله عبدالله
رئیس جمهور غنی حین سخنرانی در مراسم امضای توافق‌نامه سیاسی با عبدالله عبدالله

آقای غنی افزود: "ما نشان دادیم که بدون میانجیگری دوستان بین‌المللی به‌طریقه معقول به راه حل اساسی برسیم. از رئیس شورای عالی مصالحه ملی جناب داکتر صاحب عبدالله تشکر می‌کنم که برای منافع ملی تعهد خود را ثابت کردند و این مسئولیت بزرگ را پذیرفتند."

رئیس شورای عالی مصالحه عبدالله عبدالله نیز گفت که این توافق راه به سمت صلح را هموار خواهد کرد و حکومتداری را تقویت خواهد بخشید.

آقای عبدالله می‌گوید: "آرزو دارم در این فرصت با نظرداشت تجربه‌های گذشته و آینده بهتر برای عملی کردن این توافق‌نامه تلاش ورزیم. این به‌خیر مردم افغانستان است و حمایت مردم از هر نظام بسیار مهم است و آرزو دارم که این توافق ما را به توافق صلح نزدیک کند."

غنی و عبدالله پیشینۀ رقابت‌های سیاسی دارند. بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ تنش‌ها تا جایی رسید که با میانجیگری امریکا حکومت وحدت ملی ایجاد شد.

برعلاوه امریکا، ملل‌متحد، ناتو و شماری از کشورهای منطقه نیز از توافق تازه دو رهبر استقبال کرده‌اند.

یوناما در اعلامیۀ ضمن استقبال ازین تحول گفته است دو جانب بر اساس این توافق مشکلات سیاسی‌شان را حل نموده و علیه تهدیدات موجود همکاری نمایند.

یوناما ابراز امیدواری کرده که رهبران افغانستان بتوانند گام‌های را به سمت آغاز مذاکرات بین‌الافغانی بردارند و هم مشکلات دیگر را نیز حل کنند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو نیز گفته است ازین‌که رهبران افغان مخالفت‌های شانرا کنار گذاشته و تصمیم ایجاد حکومت همه‌شمول را گرفته اند، استقبال می‌کند.

در اعلامیۀ ناتو از قول آقای ستولتنبرگ آمده‌است که در حالی‌که بحران کرونا و خشونت‌های طالبان ادامه دارد، مهم‌ترین موضوع این است که رهبران افغان با هم متحد شده و برای آوردن صلح دایمی مشترکاً کار کنند.

وی روی تأمین آتش‌بس در افغانستان تأکید نموده و از طالبان خواسته است خشونت‌ها را کاهش داده و وارد مذاکرات بین‌الافغانی شوند.

هند که از کشورهای عمده کمک کننده به افغانستان در منطقه است نیز از توافق سیاسی میان غنی و عبدالله استقبال کرده‌است. در اعلامیه وزارت خارجه هند آمده که با این توافق و ایجاد شورای عالی مصالحه، تلاش‌ها برای رسیدن به صلح در افغانستان تازه شود.

هند که رقیب عمده پاکستان حامی اصلی طالبان است در این اواخر نقش فعالی را در تلاش‌های صلح افغانستان آغاز کرده‌است و امریکا از هند خواسته که با طالبان صحبت کند.

از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران در صحبت‌های جداگانه تلفونی با غنی و عبدالله از توافق سیاسی آن‌ها استقبال کرده‌است و آماده‌گی کشورش را در بخش همکاری برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی ابراز کرده‌است.

وزارت خارجه ترکیه نیز ابراز امیدواری کرده که این توافق سیاسی به شکل منصفانه تطبیق شده و همه جوانب در مذاکرات بین‌الافغانی شرکت کنند.

ولی مهمترین جانب جنگ با حکومت افغانستان یعنی طالبان در مورد این توافق چی می‌گویند؟

این گروه توافق سیاسی میان غنی و عبدالله را حل مشکل افغانستان نمی‌دانند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت باید توافق‌نامه دوحه تطبیق شود.

آقای شاهین می‌افزاید: "آنچه در کابل شد در گذشته هم صورت گرفته بود، ولی حمایت مردمی ندارد. حل مشکل افغانستان زمانی ممکن است که توافق دوحه به طور کامل عملی شود. زندانیان باید آزاد شده و راه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی هموار گردد."

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

امریکا در ۲۹م فبروی امسال توافق‌نامه صلح با طالبان را امضا کرد که بر اساس آن حکومت افغانستان ۵ هزار زندانی طالب را در بدل هزار زندانی حکومتی آزاد می‌سازد، طالبان خشونت‌ها را کاهش داده و روابط با گروه‌های تروریستی را قطع می‌کنند، ولی با وجودیکه پیشرفت‌های در بخش تبادلۀ زندانیان صورت گرفته، نشانۀ از کاهش خشونت‌ها در عمل دیده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG