لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

مسئولین امنیتی: روابط طالبان با گروه‌های تروریستی بین‌المللی گسترش یافته است


آرشیف، جنگجویان طالبان
آرشیف، جنگجویان طالبان

نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان در نشست مشترک خبری از گروه طالبان انتقاد کردند که روابط خود را با گروه‌های تروریستی بین‌المللی توسعه داده است.

در این نشست خبری روز دوشنبه (۲۹ ثور) مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله، احمدضیا سراج سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی و بسم‌الله وزیری لوی درستیز وزارت دفاع افغانستان شرکت کردند.

آقای سراج گفت در مقایسه با گذشته روابط گروه طالبان با گروه‌های تروریستی بین‌المللی گسترش یافته است.

احمدضیا سراج سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی
احمدضیا سراج سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی

آقای سراج می‌گوید: "روابط طالبان با گروه‌های تروریستی بین‌المللی در تناسب به گذشته چند برابر افزایش یافته است. آن‌ها [طالبان] با القاعده، تحریک اسلامی ازبکستان، تحریک اسلامی ترکستان شرقی، لشکر طیبه و دیگر گروه‌های تروریستی روابط برقرار کرده‌اند. طالبان در تلاش هستند که از این گروه‌ها برای جنگ افغانستان نفع بردارند که ما مثال‌های آنرا در هلمند، بدخشان، پکتیا، پکتیکا و دیگر ولایات داشتیم."

آقای سراج گفت که طالبان نه تنها مواد توافق‌نامه صلح با امریکا را اجرا نکرده‌، بلکه به حمله‌های خود نیز شدت بخشیده‌اند. به گفته وی، این گروه پس از امضای توافق‌نامه در قطر، بیش از ۳،۸۰۰ حمله در افغانستان طراحی کرده است.

به گفته آقای سراج، طالبان در این حمله‌ها ۴۲۰ غیرنظامی را کشته‌اند و بیش از ۹۰۶ تن دیگر را زخمی کرده‌اند.

با این حال، مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله گفت، اگر چه طالبان عملیات بهاری خود را اعلام نکرده، اما به عملیات اعلام نشده و حمله‌های خود شدت بخشیده است.

مسعود اندرابی، سرپرست وزارت امور داخله افغانستان
مسعود اندرابی، سرپرست وزارت امور داخله افغانستان

آقای انداربی افزود: "طالبان از توافقی که با امریکا امضا کرده بود، به شکل دوامدار عدول کرده‌اند. بالاخره، در دو ماه اخیر بر تأسیسات عامه و مردم عام در مناطق مختلف افغانستان حملات کردند. شما شاهد آن هستید."

آقای اندرابی گفت، حکومت افغانستان و مسئولان امنیتی بارها به طالبان برای صلح حسن نیت نشان دادند، اما طالبان به خشونت‌ها هم‌چنان ادامه دادند.

محمداشرف غنی پس از حمله‌های خونین در کابل و ننگرهار، دستور عملیات تهاجمی را به نیروهای امنیتی افغان صادر کرد. حالا بسم‌الله وزیری، لوی درستیز نیروهای مسلح می‌گوید که در جریان این عملیات‌ها تلفات سنگینی به مخالفان وارد شده است.

بسم‌الله وزیری، لوی درستیز قوای مسلح افغانستان
بسم‌الله وزیری، لوی درستیز قوای مسلح افغانستان

آقای وزیری افزود: "پس از دستور رئیس جمهور کشور، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در تمام افغانستان عملیات‌های زمینی و هوایی را آغاز کردند. در نتیجه این عملیات‌ها به مخالفان مسلح تلفات سنگین وارد شد. ما تا امر ثانی به این وظیفه و عملیات ادامه می‌دهیم."

این در حالیست که اخیراً حمله‌های طالبان در مناطق مختلف کشور شدت گرفته است.

در تازه‌ترین مورد، واحدالله جمعه‌زاده سخنگوی والی غزنی به رادیو آزادی گفت، طالبان ناوقت روز گذشته بر یک موتر نوع سراچه در ساحه "ترکه" شلیک کرده و بعداً آن را آتش زدند، که به گفته وی در این رویداد سه فرد ملکی و دو نظامی جان باختند.

خسارات برجامانده از انفجار موتر بمب طالبان در مرکز فرهنگی غزنی
خسارات برجامانده از انفجار موتر بمب طالبان در مرکز فرهنگی غزنی

طالبان همچنان با موتر بمبگذاری شده به یک مرکز فرهنگی نیز حمله کردند.

به گفته سرپرست وزارت داخله، در این انفجار ۹ تن کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

اما گروه طالبان هدف این حمله را نیروهای امنیتی و دفاعی و تاسیسات نظامی خوانده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه، در واکنش به اظهارات مقام‌های امنیتی و دفاعی کشور به رادیو آزادی گفت، قبل از این که عملیات تهاجمی از سوی حکومت اعلام شود، این حمله‌های خود را کاهش داده بودند، اما حالا همزمان با این اعلام حکومت آن‌ها نیز به حمله‌های خود شدت می‌دهند.

سخنگوی گروه طالبان گفت، این گروه به صلح متعهد است، اما در برابر جنگ به جنگ ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG