لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۳

سازمان بین‌المللی کار: ۱.۶ میلیارد نفر تا نیمه ۲۰۲۰ در جهان بیکار خواهند شد


آرشیف
آرشیف

سازمان بین‌المللی کار کاهش بی سابقه در ساعت‌های کاری را پیش‌بینی کرده که در مجموع معادل ۳۰۵ میلیون کار تمام وقت می‌شود.

به گفتۀ این ادارۀ سازمان ملل متحد، بخش‌های خرده فروشی، تولیدی، ترمیم وسایل نقلیه، خدمات تهیۀ مسکن و مواد خوراکی و رهنمای معاملات سخت آسیب خواهند دید.

اوضاع در تقریباً تمامی جهان ناگوار خوانده شده. در گزارش آمده که بیش از ۱۲ درصد از شهروندان ایالات متحده امریکا بیشترین ساعات کاری‌شان را از دست خواهند داد. این فیصدی برای شهروندان اروپا ۱۱.۸ درصد، در آسیای مرکزی ۱۱.۸ درصد و در سایر مناطق جهان بیش از ۹.۵ درصد برآورد شده است.

نیویارک، امریکا
نیویارک، امریکا

کشورها با در نظر داشت سلامتی شهروندان و اقتصادشان به فشارهای اقتصادی ناشی از ویروس کرونا به گونه‌های مختلف پرداخته‌اند.

ایالات متحده با پرداخت پول تلاش کرده که جلو فشارهای اقتصادی را تا حدی بگیرد.

این کشور که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است، با بیکاری بی سابقه مواجه شده. در ماه اپریل میزان بیکاری به ۱۴.۷ درصد در سرتاسر امریکا رسید.

این بدترین وضعیت از زمان رکود اقتصادی بزرگ در سال‌های ۱۹۳۰ خوانده شده است.

مقام ارشد صحی امریکا
مقام ارشد صحی امریکا

انتونی فاوچی مقام ارشد صحی ایالات متحدۀ امریکا به همه ایالت‌های آن کشور هشدار داده که اگر محدودیت‌های وضع شدۀ ناشی از ویروس کرونا را به گونۀ سریع بردارند، این کشور با بحران جدی‌تر روبه‌رو خواهد شد و ارقام مرگ و میر هم افزایش چشمگیری خواهد یافت.

اما مشاوران اقتصادی ترمپ گفته‌اند که اوضاع اقتصادی امریکا رو به وخامت است و میزان بیکاری در ماه‌های می و جون امسال به بیش از ۲۰ درصد خواهد رسید؛ از این رو باید بخش‌های اقتصادی این کشور بازگشایی شود تا جلو آسیب اقتصادی دایمی را بگیرد.

ایالات متحده امریکا به خاطر مبارزه با شیوع ویروس کرونا در آن کشور بسته‌های کمکی بیش از سه تریلیون دالری را تصویب کرده است.

در ماه مارچ امسال امریکا نخست بسته اقتصادی به ارزش دو تریلیون دالر را تصویب کرد که بزرگ‌ترین بسته اقتصادی در تاریخ امریکا است، براساس آن ۵۰۰ میلیارد آن برای پرداخت مستقیم به شهروندان امریکایی، ۲۰۰ میلیارد آن قرضه به صنایع بزرگ و ۳۰۰ میلیارد دالر دیگر به تجارت‌های کوچک توزیع شده است.

اسپانیا از کشورهای اروپایی است که از شیوع ویروس کرونا سخت آسیب دیده است.

مادرید، اسپانیا در محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا
مادرید، اسپانیا در محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا

مقام‌های اسپانیا گفته‌اند، قرار است در ماه جاری میلادی لایحۀ را تصویب کنند که درآمد ماهانۀ سه میلیون از فقیرترین شهروندان آن کشور را تأمین کند.

حدود پنجم حصۀ از خانواده‌ها در اسپانیا کمتر از ۲۷۰ دالر امریکایی در یک ماه درآمد دارند.

در سه ماه اول امسال، میزان بیکاری در اسپانیا ۱۴.۴ درصد گزارش شده است.

جرمنی بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا هم برای مبارزه با تأثیرات اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا برخی اقدامات را اتخاذ کرده است.

جرمنی برنامۀ کار کوتاه مدت را راه انداخته که براساس آن شهروندان این کشور با وجود کاهش ساعت‌های کاری‌شان هنوز هم ۶۰ درصد حقوق‌شان را دریافت خواهند کرد.

روسیه از گسترش ویروس همه‌گیر کرونا شدیداً آسیب دیده است. پس از نزول قیمت نفت به دلیل کاهش تقاضا به آن، مسکو تلاش دارد تا اقتصاد وابسته به نفت خود را ثابت نگهدارد.

با آن که گفته شده، بازگشایی بخش‌های اقتصادی می‌تواند باعث بروز موارد مثبت ویروس کرونا شود، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در یازدهم ماه می اعلام کرد که برنامۀ تعطیلات بدون کار که براساس آن کارگران می‌توانستند در خانه بمانند و حقوق ماهوار دریافت کنند، پایان یافته است.

براساس آمار رسمی در حال حاضر بیش از ۱.۴ میلیون نفر در روسیه بیکار شده‌اند.

از سرگیری مشاغل در روسیه پس از برداشتن محدودیت‌ها
از سرگیری مشاغل در روسیه پس از برداشتن محدودیت‌ها

پوتین گفته که با بازگشایی بخش اقتصادی این کشور، بر مرحلۀ بعدی ویروس کرونا و راه‌های بیشتر برای مبارزه با تأثیرات اقتصادی آن تمرکز خواهد شد.

قزاقستان بزرگ‌ترین اقتصاد آسیای میانه، به نظر می‌آید که در مبارزه با ویروس کرونا و تأثیرات اقتصادی آن از روسیه پیروی می ‌کند.

این کشور هم در تاریخ ۱۱ ماه می اعلام کرد که محدودیت‌های وضع شده بر بخش‌های اقتصادی را رفع می‌کند.

قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور این کشور گفته که پرداخت مالیه برای افراد با درآمد پایین کاهش یافته و برای ثروتمندان افزایش خواهد یافت.

قزاقستان گفته که اگر با گذشت یک هفته موارد مثبت ویروس کرونا در آن کشور افزایش نیافت، مغازه‌ها، ساختمان‌های اداری و بازار بازگشایی خواهند شد.

XS
SM
MD
LG