لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۴

رهایی حدود ۹۰۰ زندانی طالبان در یک روز از سوی حکومت افغانستان


آرشیف، زندانیان آزاد شده‌ی طالبان از سوی حکومت افغانستان
آرشیف، زندانیان آزاد شده‌ی طالبان از سوی حکومت افغانستان

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، قرار است امروز حدود ۹۰۰ زندانی گروه طالبان از بند آزاد شوند.

این زندانیان بر اساس تصمیم اخیر حکومت افغانستان مبنی بر این‌که ۲،۰۰۰ زندانی طالبان از بند دولت افغانستان آزاد خواهند شد، رها می‌شوند.

انتظار خادم رییس بخش صلح و جلوگیری از تلفات غیر نظامیان دفتر شورای امنیت ملی افغانستان امروز سه شنبه «۰۶ جوزای ۱۳۹۹» به رادیو آزادی گفت، با رهایی این زندانیان، این کشور به صلح چند قدم دیگر نزدیک‌تر خواهد شد.

ار است امروز سه‌شنبه حدود ۹۰۰ زندانی طالبان از بند حکومت آزاد شوند.

انتظار خادم
انتظار خادم

آقای خادم افزود: "بر اساس حکم رئیس جمهور امروز صدها تن یعنی حدود ۹۰۰ زندانی طالبان آزاد می‌شوند، اگر مشکل تخنیکی یا مسایل دیگر اتفاق بیافتد بعداً در مورد صحبت خواهیم کرد، اما در حال حاضر تصمیم بر این است که به‌خاطر حسن نیت و تعهد برای صلح این شمار زندانیان آزاد شوند تا برای رسیدن به صلح چند قدم دیگر هم نزدیک‌تر شویم."

این عضو دفتر شورای امنیت ملی اظهار امیدواری کرده می‌گوید، توقع دارند طالبان نیز شماری از زندانیانی را که در نزد خود دارند، آزاد کنند.

۱۰۰ زندانی رها شده طالبان توسط حکومت افغانستان از زندان پروان
۱۰۰ زندانی رها شده طالبان توسط حکومت افغانستان از زندان پروان

به دنبال اعلام آتش‌بس در سه روز عید از سوی طالبان، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با استقبال از این اعلام طالبان، فرمان رهایی ۲ هزار زندانی طالبان از بند را صادر کرد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان با ارسال پیام به رادیو آزادی، تصمیم رهایی ۹۰۰ زندانی این گروه از سوی حکومت را استقبال کرده می‌گوید، این گروه هم شمار چشمگیری از زندانیان حکومت را رها خواهد کرد، اما او نگفت که این رهایی چی زمانی صورت خواهد گرفت.

پیش از این سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که تصمیم حکومت مبنی بر رهایی دو هزار زندانی، فضا برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را فراهم خواهد کرد.

حکومت افغانستان پیش از این نیز حدود یک هزار زندانی طالبان را در چندین مرحله از بند آزاد کرده‌است.

طالبان نیز پیش از ماه رمضان شماری نزدیک به ۲۵۰ زندانی دولت افغانستان را آزاد کرده بودند.

این در حالیست که پیش از این به دنبال شدت جنگ از سوی طالبان در برخی ولایت‌های افغانستان به خصوص حمله به یک شفاخانه در کابل که مسئولیت آن را هیچ گروهی تا کنون نگرفته است، رئیس جمهور اشرف غنی به نیروهای امنیتی افغانستان دستور داد که از حالت دفاع فعال به حالت تهاجمی در آیند.

گروه طالبان دست داشتن خود در حمله به زایشگاه را رد کرده بود.

در همین حال محمد امین وقاد یک عضو شورای عالی صلح به رادیو آزادی می‌گوید، با آزاد سازی ۹۰۰ زندانی طالبان باید زمینه برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی فراهم شود.

محمد امین وقاد
محمد امین وقاد

آقای وقاد گفت: "اول این‌که دو هزار زندانی طالبان آزاد می‌شوند و امروز قرار است ۹۰۰ تن‌شان آزاد شوند، این یک اقدام نیک از سوی رئیس جمهور است و این می‌تواند باب گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را فراهم کند، از طالبان می‌خواهیم که به مذاکرات آماده شوند، مذاکرات آغاز شود و در افغانستان هیچ حمله و حادثه‌ی صورت نگیرد."

پیش از این در ۲۹ ماه فبروری میان طالبان و امریکا توافق‌نامه صلح به امضا رسید، بر اساس این توافق‌نامه باید پنج هزار زندانی طالبان از سوی دولت افغانستان آزاد می‌شد که این روند از ماه گذشته به این‌سو به صورت متناوب ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG