لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۷

تلاش حکومت افغانستان برای ادامۀ آتش‌بس کنونی طالبان


آرشیف، آتش‌بس میان حکومت افغانستان و طالبان در عید رمضان ۱۳۹۷
آرشیف، آتش‌بس میان حکومت افغانستان و طالبان در عید رمضان ۱۳۹۷

حکومت افغانستان تلاش می‌کند آتش‌بس با طالبان تمدید شود، تلاشی‌که در سطح داخلی و بین‌المللی با استقبال روبه‌رو است، اما هنوز طالبان در مورد آن چیزی نگفته اند.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، تمدید آتش‌بس می‌تواند آغاز فوری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را در پی داشته باشد.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان روز سه شنبه «۰۶ جوزای ۱۳۹۹» به رادیو آزادی گفت که روند رهایی زندانیان طالب نیز ادامه می‌یابد تا گفت‌وگوهای بین‌الافغانی هرچه زودتر آغاز شود.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

آقای فیصل گفت: "ما تلاش می‌کنیم و روی آن کار می‌کنیم تا آتش‌بس ادامه یابد تا از یک‌سو روند آزادی زندانیان به پیش برود و از طرف دیگر گفت‌وگوهای رو در رو را زود آغاز کنیم."

در همین حال یک مقام ارشد در ارگ ریاست جمهوری افغانستان که خواست از او نام گرفته نشود، می‌گوید که رئیس جمهور غنی برای تمدید آتش‌بس و آغاز هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی روند رهایی زندانیان را سرعت بخشیده است.

طالبان در مورد این‌که آیا با تمدید آتش‌بس توافق می‌کنند یا نه به تماس‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند، اما پیش از این چنین خواست‌ها را نپذیرفته‌اند.

رهایی صد زندانی طالبان توسط حکومت افغانستان از زندان ولایت پروان
رهایی صد زندانی طالبان توسط حکومت افغانستان از زندان ولایت پروان

این گروه رهایی پنج هزار زندانی طالب را مطابق توافق‌نامه صلح با امریکا برای آغاز مذاکرات میان افغان‌ها به‌عنوان پیش‌شرط مطرح کرده‌است.

وزارت‌های دفاع و داخله در مورد این‌که آیا در کدام بخش افغانستان از آتش‌بس تخطی صورت گرفته یا نه ابراز نظر نکردند، اما در نتیجه انفجارها و اصابت راکت در شماری ولایت‌ها از وارد شدن تلفات به غیر نظامیان گزارش داده شده‌است.

در همین حال سید اسحاق گیلانی یک فعال سیاسی می‌گوید که برقراری آتش‌بس دوامدار خواست مردم بوده و برای آغاز و موفقیت مذاکرات بین‌الافغانی یک امر حتمی است.

سید اسحاق گیلانی، فعال سیاسی
سید اسحاق گیلانی، فعال سیاسی

آقای گیلانی افزود: "همه ملت افغانستان گوش به آواز هستند که طالبان به خواست جامعه جهانی، حکومت و مردم افغانستان لبیک بگویند و آتش‌بس جاری را دوامدار بسازند و ملت افغانستان را موقع نفس کشیدن بدهند و مشکل بزرگی که در این کشور است، حل شود."

طالبان در شب عید سعید فطر آتش‌بس سه روزه را اعلام کردند و به جنگجویان خود دستور دادند که حالت دفاعی را اختیار کنند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از این اقدام طالبان استقبال کرد و به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان دستور داد که آن‌ها نیز عملیات‌های خود را در سه روز عید متوقف کرده و در حالت دفاعی قرار گیرند.

XS
SM
MD
LG