لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

شرکت نوواواکس آزمایش واکسین 'کووید-۱۹' را روی انسان‌ها آغاز کرد


لابراتوار شرکت بیوتکنولوژی نوواواکس در امریکا
لابراتوار شرکت بیوتکنولوژی نوواواکس در امریکا

شرکت امریکایی نوواواکس از آغاز اولین مرحلۀ آزمایش واکسین کرونا خبر داده، این شرکت انتظار دارد که نتایج این آزمایش تا ماه جولای معلوم شود.

این هم شاید یک خبر خوش دیگر در مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا باشد. این بیوتکنولوژی آزمایش واکسین ویروس کرونا را روی انسان‌ها در استرالیا آغاز کرده‌است.

نوواواکس دوشنبه (۲۵ می) از تطبیق نخستین مرحلۀ آزمایشی این واکسین روی ۱۳۰ فرد سالم خبر داد که بین ۱۸ تا ۵۹ سال عمر دارند.

قبل از این شرکت امریکایی بیوتکنولوژی "مدرنا" اعلام کرده بود که واکسین آزمایشی ویروس کرونا را در ایالات متحدۀ امریکا تطبیق کرده و این واکسین آنتی بادی‌های محافظتی را در بدن داوطلبان به وجود آورده است.

واکسین‌های شرکت‌های بیوتکنولوژی مدرنا و نوواواکس از جملۀ ۱۰۰ واکسینی اند که برای محافظت انسان در برابر ویروس کرونا، تحقیقات روی آن ادامه دارد.

در حال حاضر، اکثر واکسین‌های ویروس کرونا در ایالات متحدۀ امریکا، اروپا و چین در مرحله‌های آغازین تولید یا آزمایش قرار دارند، اما تا هنوز مشخص نیست که آیا این تلاش‌ها در برابر همه‌گیری ویروس کرونا مؤثر خواهد بود، یا خیر؟

هایدروکسی کلوروکین، ادویه ضد ملاریا
هایدروکسی کلوروکین، ادویه ضد ملاریا

تا اکنون بیش از ۵.۵ میلیون تن در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و حدود ۳۵۰ هزار تن از اثر ابتلا به آن جان داده‌اند.

در این حال، سازمان صحی جهان دوشنبه (۲۵ می) آزمایش دوای ضد ملاریا، هایدروکسی کلوروکین را روی بیماران مبتلا به ویروس کرونا به‌طور موقت به حالت تعلیق درآورد.

تدروس ادهانوم گبریاسوس رئیس سازمان صحی جهان گفته است، تصمیم توقف آزمایش و استفاده از ادویۀ ملاریا روی افراد مبتلا به ویروس کرونا، بعد از بررسی و مطالعۀ دقیق، صورت گرفته است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا

قبل از این دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته بود که از هایدروکسی کلوروکین می‌توان به‌حیث یکی از شیوه‌های تداوی بیماری 'کووید-۱۹' استفاده کرد.

به‌گفتۀ آقای ترمپ، خودش برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا از این دوا استفاده می‌کند.

اما سازمان صحی جهان گفته است که استفاده از هایدروکسی کلوروکین می‌تواند عوارض جدی و بالقوۀ جانبی "بی‌نظمی ضربان قلب" را در قبال داشته باشد.

سازمان صحی جهان همچنان با هشدار از موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا، از کشورهای جهان خواسته است که با جدیت، تدابیر و محدودیت‌ها را به‌خاطر جلوگیری از موج دوبارۀ این همه‌گیری رعایت کنند.

مایک راین رئیس برنامه‌های اضطراری این سازمان گفته است، همۀ کشورهای جهان باید تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا قربانی موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا نشوند.

XS
SM
MD
LG