لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۵

رئیس جمهور غنی بر دیدارهای خصوصی نامزد وزرا با وکلا ممنوعیت وضع می‌کند


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان با صدور فرمانی دیدارهای خصوصی وزیران پیشنهادی با نمایندگان مردم در پارلمان‌ را ممنوع می‌کند.

سرنوشت ناتمام نظام سرپرستی پنج‌ساله در افغانستان سرانجام هیئت اداری ولسی جرگه این کشور را مجبور کرد که برای پایان این وضعیت درب کاخ ریاست جمهوری را بکوبد و با رئیس جمهور رو در رو گفت‌وگو کند.

هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید که نگرانی‌های خود را در باره جلوگیری از قانون‌شکنی و فساد اداری هنگام رأی‌گیری به وزیران پیشنهادی در مجلس، با رئیس جمهور مطرح کرده‌است.

هیئت اداری این مجلس می‌گوید، رئیس جمهور از نمایندگان خواسته است که به وزیران متخصص و کار آزموده رأی دهند.

اعضای هیئت اداری این مجلس دیروز دوشنبه (۸ جون) به همین منظور با محمد اشرف غنی دیدار و بر معرفی بی‌درنگ اعضای کابینه به ولسی جرگه‌ تأکید کرد. آنان خواستار ایجاد راهکاری برای جلوگیری از سوء استفاده‌ی سرپرستان وزارتخانه‌ها از صلاحیت‌های خود شدند.

میرزا محمد کتوازی، نایب اول ولسی جرگه می‌گوید، اعضای هیئت به رئیس جمهور گفتند که شماری از نامزد وزیران از همین حالا می‌خواهند با استفاده سوء از منابع دولتی اعتماد نمایندگان را به دست آورند.

آرشیف، ولسی جرگه
آرشیف، ولسی جرگه

آقای کتوازی افزود: "نامزد وزیران نباید از موقعیت خود سوء استفاده کنند و نباید از منابع دولتی در مقابل نمایندگان استفاده کنند. از نمایندگان در این صورت نباید انتظار رأی داشته باشند که به نمایندگان وعده دهند و نمایندگان هم برای این نامزدان رأی دهند. خواست ما از رئیس جمهور این بود که هم حیثیت مجلس حفظ شود و هم از نامزد وزیران. از این رو باید اشخاص شایسته را معرفی کند و گفتیم اگر کسانی را معرفی کنید که درخور رأی دادن نباشند، مجلس نمایندگان آنان را تأیید نخواهد کرد."

آقای کتوازی می‌گوید، رئیس جمهور اطمینان داد که برای جلوگیری از این مشکل فرمانی را به زودی صادر می‌کند که بر بنیاد آن استفاده از صلاحیت‌های کاری جلوگیری خواهد شد.

از سوی دیگر حجت‌الله خردمند، منشی دوم ولسی جرگه نیز که با رئیس جمهور دیدار داشته به رادیو آزادی می‌گوید، اعضای هیئت اداری مجلس از رئیس جمهور خواسته‌اند که بقیه وزیران را نیز برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی کند.

وی افزود، رئیس جمهور به آنان اطمینان داده است كه مشكلی از سوی وی وجود ندارد، اما هیئت اداری ولسی جرگه برای تسریع روند كار باید با عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه دیدار كند.

آقای خردمند گفت: "ما به رئیس جمهور گفتیم كه حکومت در برابر مردم یا مجلس نمایندگان پاسخگو نیست. این وضعیت تا چه زمان ادامه خواهد یافت؟ از این گذشته، ما هنوز دولت پاسخگو و قانونی نداریم، وزرا پاسخگو نیستند."

دیدار هئیت اداری ولسی جرگه با رئیس جمهور غنی
دیدار هئیت اداری ولسی جرگه با رئیس جمهور غنی

هیئت اداری ولسی جرگه در حالی خواستار معرفی بی‌درنگ نامزد وزیران به مجلس شده‌اند که رئیس جمهور غنی در مراسم تحلیف خود وعده داده بود که حکومت جدید در دو هفته به کار خود آغاز خواهد کرد.

ریاست جمهوری واکنش خود را در این باره تنها به صدور اعلامیه‌ای خلاصه می‌کند که در باره دیدار رئیس جمهور و هیئت اداری ولسی جرگه پخش کرده‌است.

در این اعلامیه آمده است: "رئیس جمهور محمد اشرف غنی در دیدار با هیئت اداری ولسی جرگه قول داد که نامزد وزیران برای گرفتن رأی به زودی به ولسی جرگه معرفی می‌شوند."

حکومت افغانستان به دلیل ادامه سرپرستی در وزارتخانه‌ها در پنج سال گذشته، با انتقادهای روبه‌رو بوده است.

آنچه قانون‌گذاران آن را غیر قانونی می‌دانند این است که هیچ سرپرستی نمی‌تواند بیش از شش ماه به عنوان سرپرست کار کند.

XS
SM
MD
LG