لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

وزارت صحت فهرست دستگاه‌های تنفس مصنوعی کمک شده را نشر کرد


فهرست دستگاه‌های تنفس مصنوعی
فهرست دستگاه‌های تنفس مصنوعی

وزارت صحت عامه افغانستان یک فهرست تازه دستگاه‌های تنفس مصنوعی کمک شده را نشر کرده است.

مسئولان در این وزارت می‌گویند، چون شماری از کشورها به گونه مستقیم با شفاخانه‌ها دستگاه‌های تنفسی کمک کرده بودند، بنا برین جزییات شماری از این دستگاه‌ها به وزارت ثبت نبوده است.

این وزارت اطمینان می‌دهد که تمام دستگاه‌های تنفس مصنوعی کمک شده از سوی کشورها در شفاخانه‌های مرکز و ولایات موجود است

وزارت صحت عامه افغانستان تازه فهرست آن ۵۴ دستگاه تنفس مصنوعی را نشر کرده است که از برای درمان بیماران کووید-۱۹ از سوی کشورها به افغانستان داده شده بودند.

فهرست دستگاه های تنفس مصنوعی
فهرست دستگاه های تنفس مصنوعی

وزارت صحت کشور در پی رهایی از اتهام‌هایی که در یک گزارش آژانس خبری پژواک به این نهاد زده شده است، این فهرست را منتشر کرد.

سعید جامع مسئول روابط عامه این وزارت می گوید، هدف از نشر این فهرست را چنین بیان کر: "این لست بخاطری منتشر شده است که آژانس پژواک قبلاً گفته بود که این دستگاه‌ها به پاکستان قاچاق شده‌اند اما مطابق به دستور سرپرست وزارت صحت مسئولان صحی دستگاه‌ها را با شماره‌های مسلسل‌شان مشخص کرده‌اند و در لستی فرستادند که این دستگاه‌ها موجوداند."

پیش از این وزارت صحت لستی را منتشر کرده بود که در آن از کمک ۳۷ دستگاه تنفس مصنوعی از سوی کشورها تذکر داده شده بود که حالا در این فهرست ۱۷ دستگاه دیگر اضافه شده است.

اما حالا آقای جامع می‌گوید: "شماری از کشورها به شمول نهاد قطری الغرافه کمک‌های‌شان را مستقیم به شفاخانه‌های ولایات انجام داده بودند، که از سوی وزارت ثبت نشده بود."

پیش از این، خبرگزاری پژواک گزارش داد که به اساس اطلاعات، ۳۲ دستگاه تنفس مصنوعی به پاکستان قاچاق شده‌اند.

حالا دانش کروخیل مسئول این آژانس با آن که از نشر این لست استقبال می‌کند اما تاکید دارد که این لست نیز تکمیل نیست.

آقای کروخیل افزود: "لستی را که وزارت صحت عامه تازه منتشر کرده است کاستی‌ها و کمبودات خود را دارد که می‌توان گفت، کمک‌های را که در بخش وینتلاتورها از تجار افغان و برخی از موسسات دریافت کرده شامل نشده است و دیگر تعدادی که در ولایات از آن نام برده شده وجود ندارد."

آقای کروخیل می‌گوید، آنان بررسی‌های‌شان را در زمینه ادامه داده، گزارش‌های موثق را در پیوند با این دستگاه‌های تنفس مصنوعی به مردم ارائه می‌کنند.

این درحالیست که هنوز هم ویروس کرونا در افغانستان رو به گسترش بوده و روزانه به شمار مبتلایان آن افزوده می‌شود.

به اساس آمار تازه وزارت صحت عامه، تعداد مجموعی واقعات مثبت ویروس کرونا تا روز پنج‌شنبه در کشور به ۳۰ هزار و ۱۷۵ مورد رسیده است.

بیمار ویروس کرونا در کابل
بیمار ویروس کرونا در کابل

این وزارت در پیامی که به رسانه‌ها فرستاده گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۷۵ مورد مشکوک مورد آزمایش قرار گرفته است که از جمله ۴۶۰ واقعه آن مثبت بوده است

به اساس معلومات این وزارت، در این مدت ۳۶ تن جان باخته و ۳۰۵ تن دیگر صحت‌یاب شده‌اند.

این درحالیست که دفتر ریاست جمهوری از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی موضوع قاچاق دستگاه‌های تنفس مصنوعی به پاکستان خبر داده است.

براساس خبرنامه این دفتر، محمداشرف غنی رئیس جمهوری در نشست شورای عالی اقتصادی این کمیته را با عضویت نمایندگان ادارۀ امور، ادارۀ بازرس، ادارۀ عالی بررسی و لوی سارنوالی توظیف کرد.

XS
SM
MD
LG