لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

بیش از نصف کشورهای عضو محکمه کیفری بین‌المللی از این نهاد دفاع کردند


محکمه کیفری بین‌المللی
محکمه کیفری بین‌المللی

بیش از نصف کشورهای عضو محکمه کیفری بین‌المللی ۲۳ جون در یک واکنش دیپلوماتیک به تهدید ایالات متحدۀ امریکا در مورد وضع تحریم ها علیه کارمندان این نهاد، از این یگانه محکمه دایمی جرایم جنگی در جهان دفاع کردند.

اعلامیه مشترک تهیه شده توسط کشورهای کوستاریکا و سوئیس که از جملۀ ۱۲۳ عضو این محکمه اند، ۶۷ عضو از آن حمایت کرده اند، نخستین تلاش نشان دادن یک جبهۀ متحد بین اعضای این محکمه از همه قاره های جهان بود.

در این اعلامیه مشترک گفته شده است: "ما بر حمایت بی بدیل خود از محکمۀ کیفری بین‌المللی به حیث یک نهاد قضایی مستقل و بی طرف تاکید می‌کنیم که بخشی جدایی ناپذیر از نظام قضایی بین‌المللی و یک نهاد مرکزی در امر مبارزه با مصونیت از مجازات است."

ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده می‌گوید با محکمه کیفری بین‌المللی مخالف است، زیرا می‌ترسد تحت تعقیب و پیگرد قانونی با انگیزه های سیاسی ضد امریکا و متحد آن اسرائیل، قرار گیرد.

دونالد ترمپ اخیراً دستورالعمل اجرایی را صادر کرد که انجماد دارایی و محدودیت های مسافرت علیه آن كارمندان محکمه کیفری بین‌المللی اجازه می‌دهد که در تحقیقات مربوط به اتهامات جنایات جنگی در افغانستان توسط نیروهای امریكایی دخیل اند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا

مایك پومپئو وزیر امور خارجۀ امریکا هنگام اعلام این دستورالعمل اجرایی گفت: "ما در کنار مردم خود قرار داریم، نمی‌توانیم و نمی‌گذاریم که توسط یک محکمه کانگور و (غیر رسمی) تهدید شوند."

رئیس محکمۀ کیفری بین‌المللی، این حملۀ ایالات متحده را به این محکمه "بی سابقه" خوانده و آنرا محكوم كرده است.

چیلی ابوی اوسوجی در یک مصاحبه اختصاصی با نیوزویک گفته، این محکمه توسط ۱۲۳ کشور پشتیبانی می‌شود و علیرغم تهدیدات ایالات متحدۀ امریکا به پیش می‌رود.

چیلی ابوی اوسوجی با اشاره به تحریم‌های ایالات متحدۀ امریکا گفته است:

"در این زمینه تحریم کلمۀ اشتباه است. تحریم برای مجازات کشورها و اشخاص متهم به حمایت از تروریزم، نقض حقوق بشر یا تخطی از پیمان منع گسترش سلاح های هسته‌ای به کار می‌رود. اخاذی و تحمیل ایالات متحده بر قوانین بین‌المللی بی سابقه و یک نمونه‌ای نادرست کشورهایست که رهبران شان احساس می‌کند که منافع آن‌ها توسط محکمه کیفری بین‌المللی تهدید می‌شود و حملات مشابه علیه قوه قضاییه را در سطح ملی تشویق می‌کند."

به گفتۀ چیلی ابوی اوسوجی، در هر سیستم که حاکمیت قانون رعایت شود، محاکم هرگز تحت فشار قرار نمی‌گیرند. آن‌ها ممکن است مورد انتقاد شدید قرار بگیرند، اما هرگز بر آن‌ها تحمیل نمی‌شود.

فاتو بنسودا، سارنوال محکمه کیفری بین‌المللی
فاتو بنسودا، سارنوال محکمه کیفری بین‌المللی

به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، فاتو بن سودا سارنوال محکمه کیفری بین‌المللی می‌خواهد در مورد احتمال ارتکاب جرایم جنگی بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان به شمول قتل‌های گسترده افراد ملکی توسط طالبان، ادعای شكنجۀ زندانیان توسط مقام‌های افغان و به میزان كمتر توسط نیروهای امریكا و سازمان استخباراتی سی آی. ای در افغانستان، تحقیق كند و در ماه مارچ سالجاری محکمۀ کیفری بین‌المللی تحقیقات در این مورد را اجازه داد.

خبرگزاری رویترز از قول ریچارد دیکر مسئول عدالت بین‌المللی در سازمان دیدبان حقوق بشر می‌نویسد که گفته است، اعلامیه مشترک اخیر محکمۀ کیفری بین‌المللی جرایم "یک پیام خیلی مهم" را می‌رساند که محکمه کیفری بین‌المللی حمایت کشورهای عضو را دارد و از تطبیق تعهداتش در تأمین عدالت نمی‌ترسد.

به گفتۀ ریچارد دیکر "این اعلامیه خیلی مهم است زیرا کشورهای عضو از سرتاسر جهان و از جمله متحدان اصلی ایالات متحدۀ امریکا اند که صدای شان را بلند کرده اند."

محکمۀ کیفری بین‌المللی در شرایطی که یک کشور ناتوان و یا مایل به تعقیب و پیگرد جرایم سنگین نباشد، آخرین مرجع است که گام به جلو می‌گذارد.

XS
SM
MD
LG