لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

سی‌ان‌ان: امریکا در نظر دارد، ۴۰۰۰ سربازش را از افغانستان بیرون کند


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

امریکا در نظر دارد تا خزان آینده تعداد سربازان خود را از افغانستان به ۴۶۰۰ تن کاهش دهد.

معلوم می‌شود که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای عملی کردن توافقنامه صلح با طالبان گام به گام پیش می‌شود.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام مهم پنتاگون گزارش داده است که امریکا در نظر دارد تا خزان سال جاری ۴۰۰۰ سربازش را از افغانستان بیرون کند.

سی‌ان‌ان نوشته است، در مورد این که روند خروج این چهار هزار سرباز چه زمانی آغاز می‌شود، مقام‌ها چیزی نگفته‌اند.

در حال حاضر ۸۶۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند و اگر این تصمیم عملی شود، شمار سربازان امریکایی در افغانستان به ۴۰۰۰ تن می‌رسد.

در صورت اجرای این تصمیم، شمار سربازان آمریکا پس از حضور نظامی این کشور در افغانستان از سال ۲۰۰۱، به کم‌ترین تعداد خواهد رسید.

حکومت افغانستان درباره خروج نیروهای امریکایی ابراز نظر نمی‌کند، اما پیش از این گفته است که نیروهای دفاعی و امنیتی افغان حالا رهبری جنگ را به دست دارند و می‌توانند از کشور حفاظت کنند.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

در ماه فبروری سال روان میلادی تفاهمنامه صلح میان امریکا و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر امضا شد که شامل توافق بر سر خروج نیروهای خارجی از افغانستان ظرف ۱۴ ماه می‌شود.

جنرال مکنزی: طالبان شرایط برای خروج کامل نیروهای امریکایی را تکمیل نکرده‌اند

هدف از تاکید ترمپ بر 'خروج نیروهای امریکایی از افغانستان' چیست؟

مقام‌های امریکایی از جمله زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان همواره خروج نیروهای امریکایی را وابسته به بهبود وضعیت در افغانستان دانسته‌اند.

اما آیا پس از امضای تفاهمنامه صلح میان امریکا و طالبان وضعیت کشور بهتر شده است؟

سید اکبر آغا، رهبر شورای راه نجات افغانستان و عضو پیشین گروه طالبان می‌گوید، در تفاهمنامه صلح میان امریکا و طالبان روی کاهش خشونت توافق صورت نگرفته بود.

سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان
سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان

اکبر آغا افزود: "تا کنون امریکا و طالبان به اساس صحبت‌های‌شان روان هستند. طالبان به این نسبت با امریکا یی‌ها توافق کردند که آنان از کشور بیرون شوند، علیه آن‌ها عملیات نمی‌کنند. اگر آنان عملیات کنند، امریکا گفته می‌تواند ما که بیرون می‌شویم، چرا شما ما را نمی‌گذارید."

حالا جنگ در افغانستان نسبت به گذشته بیشتر شده است و براساس گزارش شورای امنیت ملی افغانستان تنها در یک هفته گذشته طالبان ۵۱ غیرنظامی را کشتند.

با این حال، بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان چه پیامدی خواهد داشت؟

گل‌احمد اعظمی، عضو مشرانو جرگه می‌گوید: "بدون ضمانت جامعه جهانی و نظارت آنان و قبل از پایان یافتن مشکلات خروج نیروهای خارجی از افغانستان زمان سال‌های دهه ۱۳۷۰ دوباره تکرار خواهد شد."

امریکا در حالی براساس توافق صلح با طالبان نیروهایش را از افغانستان بیرون می‌کند که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا وزیر دفاع و برخی مقام‌های دیگر این کشور از این گروه انتقاد کرده بودند که خشونت‌ها را کاهش نداده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، شماری از سناتوران امریکایی گفته‌اند که باید از روند خروج مسئولانه سربازان امریکایی نظارت صورت گیرد.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هم دیروز بار دیگر برای کاهش جنگ از طالبان خواست تا مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کنند، اما طالبان گفته‌اند که شدت جنگ ربطی به عملی کردن توافقات دوحه ندارد.

XS
SM
MD
LG