لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

کاهش خشونت‌ها و آغاز گفت‌وگو بین‌الافغانی خواست نمایندگان "تقویت اجماع برای صلح"


افتتاح نشست "تقویت اجماع برای صلح" توسط رئیس جمهور غنی
افتتاح نشست "تقویت اجماع برای صلح" توسط رئیس جمهور غنی

هفتۀ مهم برای تلاش‌های صلح افغانستان و برگزاری سه نشست مهم با شرکت نماینده‌گان کشور ها و سازمان‌های مختلف.

شرکت کننده‌های نشست "تقویت اجماع برای صلح" از طالبان خواسته اند تا خشونت‌ها را به گونۀ چشمگیر کاهش دهند و در نتیجه زمینۀ مذاکرات به صورت فوری مساعد شود.

این نشست ویدیویی، شام دیروز با شرکت رئیس جمهور، سرپرست وزارت خارجه و مقام‌های ارشد افغانستان و نماینده‌گان بیش از ۲۰ کشور و سازمان جهانی بود.

در نشست دیروز رئیس جمهور اشرف غنی گفت که اجماع جهانی برای پایان جنگ وجود دارد و حمایت کشور های همسایه و منطقه کمک می‌کند تا افغانستان به صلح دست یابد.

قرار است اجلاس سه جانبۀ کابل، اسلام‌آباد و پیکنگ، هم امروز بر روند صلح افغانستان تمرکز کند.

پنج‌شنبه (۱۹ ماه سرطان) هم نشست جهانی با اشتراک متحدین افغانستان و نهادهای که از ده‌ها سال با این‌کشور همکاری کرده‌اند، برگزار می‌شود.

شام دوشنبه (۱۶ ماه سرطان) نشست تحت نام "تقویت اجماع برای صلح" برگزار شد که افغانستان در آن میزبان بود.

نشست "تقویت اجماع برای صلح" با اشتراک نمایندگان ۲۰ کشور جهان
نشست "تقویت اجماع برای صلح" با اشتراک نمایندگان ۲۰ کشور جهان

بر اساس خبرنامۀ وزارت خارجۀ افغانستان، اشتراک کننده‌های این نشست با توجه به گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در مورد افزایش تلفات غیر نظامیان، به صورت مشترک از طالبان خواستند که خشونت‌ها را به صورت چشمگیر کاهش دهند و در نتیجه زمینۀ مذاکرات صلح در یک فرصت خیلی زود فراهم شود.

آن‌ها همچنان روی پروسۀ صلح تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها تأکید کردند و خواهان حفظ ارزش‌ها و دستآوردهای دو دهه گذشته شدند.

افغانستان میزبان نمایندگان ۲۰ کشور جهان؛ صلح محور این نشست‌ها است

شورای امنیت: آن‌عده زندانیان طالبان که پرونده‌های جرمی دارند، آزاد نمی‌شوند

رئیس جمهور اشرف غنی که نشست دیروز را افتتاح کرد، گفت که حکومت افغانستان ظرفیت و ارادۀ سیاسی دارد تا جنگ پایان یابد.

به‌گفتۀ آقای غنی، حکومت راۀ حل سیاسی را برای طالبان پیشنهاد کرده تا آن‌ها از خشونت دست بردارند.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان شام دوشنبه به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور روی اجماع منطقه‌ای تأکید کرد.

دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس جمهور
دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس جمهور

آقای مینه‌پال افزود: "رئیس جمهور گفت که اجماع جهانی برای پایان یافتن جنگ وجود دارد و حمایت کشورهای همسایه و منطقه برای اجماع قوی منطقه‌ای، افغانستان را کمک خواهد کرد تا به اهداف صلح برسد."

در نشست روز دوشنبه نماینده‌های پاکستان، ایران، ترکیه، تاجکستان، آذربایجان، چین، مصر، هند، قزاقستان، عربستان سعودی، روسیه، قطر، امارات متحده عربی، ازبکستان و سازمان ملل‌متحد اشتراک کردند.

رئیس جمهور غنی در این نشست گفت که اگر طالبان به جنگ ادامه دهند، پروسۀ صلح افغانستان با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان همچنان از افزایش خشونت‌ها توسط طالبان یادآوری کرد و گفت که بر اساس گزارش‌های اخیر سازمان ملل‌متحد، طالبان تا هنوز به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند و با شبکه‌های تروریستی ارتباط دارند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان

او به کشورهای منطقه و فرا منطقه اطمینان داد که اهداف پروسۀ صلح در افغانستان، ایجاد یک کشور مستقل، دموکراتیک و متحد است که با تمامی جهان در صلح باشد.

بر اساس ارزیابی رئیس جمهور افغانستان، اگر صلح در این‌کشور برقرار شود، همسایه‌ها و کشورهای منطقه دو درصد رشد اقتصادی بیشتر خواهند داشت.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری در این مورد می‌گوید: "رئیس جمهور گفت که همه ما به تهدید تروریزم، شبکه‌های جرمی منطقوی و افراط‌گرایی مواجه هستیم. امنیت، ثبات و منافع، ما را با همدیگر وصل می‌سازد. درک عقلانی هم این است که در کنار هم باشیم و افغانستان منحیث چهارراه همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند، نقش خوبی را برای ثبات و رفاه منطقه ایفا کند."

زندانیان رها شده‌ای طالبان از سوی حکومت افغانستان
زندانیان رها شده‌ای طالبان از سوی حکومت افغانستان

رئیس جمهور افغانستان از طالبان هم خواست که اسیران حکومت را رها کنند و به آغاز گفت‌وگوهای مستقیم تعهد بسپارند.

تا حالا حدود ۷۵۰ زندانی حکومت از بند طالبان رها شده‌اند. این‌سو حکومت افغانستان تا اکنون بیش از ۴،۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده‌است.

کشورهای منطقه و جهان همواره گفته اند که از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت می‌کنند، اما رقابت‌ها میان برخی کشورها تا هنوز وجود دارد.

ویس احمد برمک، وزیر پیشین داخلۀ افغانستان در گفت‌وگو با رادیو آزادی این رقابت‌ها را چنین بر می‌شمارد: "در ۱۹ یا ۲۰ سال گذشته شاهد بودیم که این‌سو ایران و آن‌سو متأسفانه پاکستان است. اختلافات در سطح کمی وسیع‌ترش به عربستان سعودی و ایران بر می‌گردد. برخی مشکلاتی هم میان چین و هند و بالاخره میان پاکستان و هند است. کشورهای آسیای میانه مشکل خیلی جدی با قضیۀ افغانستان ندارند و چیزی‌که آن‌ها می‌خواهند، یک چتر محافظتی است تا برای‌شان ضرری نرسد."

ویس احمد برمک، وزیر پیشین داخله
ویس احمد برمک، وزیر پیشین داخله

با تلاش‌های حکومت افغانستان و کشورهای مختلف در راس ایالات متحدۀ امریکا، تا هنوز هیچ خبری از آغاز مذاکرات میان افغان‌ها نیست.

اما حکومت خوش‌بین است که این گفت‌وگوها در ماۀ جولای که ۷ روز از آن گذشته، آغاز شود. پیش از این طالبان و حکومت تأیید کرده بودند که قطر به‌عنوان محل برگزاری نخستین نشست رو در رو میان دو جانب تعیین شده‌است.

XS
SM
MD
LG