لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

دهقان‌ها برای آبیاری کشتزارهای کوکنار از انرژی آفتابی استفاده می‌کنند


آرشیف، کشتزار کوکنار در ولایت کندهار
آرشیف، کشتزار کوکنار در ولایت کندهار

مقام‌های وزارت داخله می‌گویند دهقان‌ها برای آبیاری کشتزارهای کوکنار شان از انرژی آفتابی یا سولر استفاده می‌کنند.

در هشت سال اخیر تعداد ولایات تحت کشت کوکنار در افغانستان از هشت به دوازده ولایت افزایش یافته و در برخی از این ولایات از یک فصل گرفته حتی تا چهار فصل نیز کوکنار کشت می‌شود.

وزارت داخله می‌گوید، بخش اعظم این کشتزارهای کوکنار با استفاده از انرژی آفتابی يا سیستم سولر آبیاری می‌شوند و در سال‌های اخیر این انرژی سبب افزایش میزان کشت کوکنار نیز شده است.

نجیب‌الله احمدی رئیس سروی معینیت مبارزه علیه مواد مخدر به رادیو آزادی گفت، تا حال میزان دقیق استفاده از انرژی آفتابی در آبیاری کشتزارهای کوکنار روشن نیست، اما تلاش می‌شود تا در سروی امسال به این مسئله پرداخته شود.

آقای احمدی گفت: "در قسمت کشت کوکنار، از چاه‌ها با استفاده از برق تولید شده توسط سولر با واترپمپ‌ها آب می‌کشند و کشتزارهای کوکنار را آبیاری می‌کنند، این کار از سال‌های متمادی در هلمند، کندهار، ارزگان و زابل جریان دارد. اداره احصائیه مرکزی و اداره مبارزه با مواد مخدر ملل متحد در سال ۱۳۹۹ سروی مشترک جهت تثبیت میزان کشت کوکنار را انجام می‌دهند. کار روی این سروی به‌گونه جدی جریان دارد و نتایج آن در اخیر ماه سپتمبر نشر خواهد شد."

از سال ۲۰۰۹ به این‌سو دولت افغانستان و اداره مبارزه علیه مواد مخدر ملل متحد يا (UNODC) سروی مشترک جهت تثبیت میزان کشت کوکنار را انجام می‌دادند، اما در سال ۲۰۱۹ میلادی نتایج این سروی نشر نشد.

آرشیف
آرشیف

یافته‌های سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۳ میلادی به این‌سو نشان می‌دهد که برخی دهاقین در ولایات در کنار کشت مشروع زراعتی، حد اقل یک فصل مزرعه شان‌را کوکنار زرع می‌کنند، زیرا به باور آنان، اگر سایر محصولات مشروع زراعتی شان به دلیل نبود بازار به قیمت مناسب به فروش نرسد، یک فصل کوکنار می‌تواند حتی زیان سه فصل را جبران کند.

بر بنیاد یک گزارش تازه، تنها در ولایت هلمند ۶۷ هزار دستگاه انرژی آفتابی وجود دارد که بیشتر آن در مناطق تحت کشت کوکنار ساخته شده است.

داکتر ظفر معیین قبلی پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید، در کنار سایر عوامل، یک علت کشت کوکنار فقر است، زیرا محصولات دیگر زراعتی بازار خوب ندارد و زود به فروش نمی‌رسد.

او گفت: "انرژی آفتابی یا سولر وسیله تهیه آب است. هرجای که آب وجود دارد، در آنجا تریاک و سایر محصولات زراعتی کشت می‌شود. یکی از علت‌های کشت کوکنار فقر و مجبوریت‌های اقتصادی مردم است، زیرا تریاک حیثیت پول نقد را دارد، هر زمانی که خواسته باشند به فروش می‌رسد، و دیگر این که عاید آن نیز زیاد است. گندم، جواری و محصولات دیگر زراعتی نمی‌تواند به لحاظ اقتصادی جای تریاک را پر کند و علت دیگر آن این است که مافیا برای توسعه کشت کوکنار کار می‌کند و عوامل جنگ در آن دخیل اند."

هرچند تخمین‌های دولت افغانستان نشان می‌دهد که میزان کشت کوکنار در سال گذشته و فصل اول سال جاری شمسی کاهش یافته، اما مسئولان محلی و نمایندگان ۱۲ ولایت تحت کشت کوکنار در شورای ملی می‌گویند، در امسال در فصل اول سال به پیمانه زیاد کوکنار کشت شده بود و برای فصل دوم نیز آمادگی‌ها گرفته شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:36 0:00
لینک مستقیم

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG