لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

روزنامه‌های کابل به روند صلح و ۱۰۱مین سالروز استقلال افغانستان پرداخته اند


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

فرا رسیدن سالروز استرداد استقلال و چالش‌های تازۀ فرا راه صلح از موضوعاتی اند که شماری از روزنامه‌های چاپ امروز کابل به آن پرداخته اند.

  • افغانستان

روزنامۀ افغانستان در سرمقاله‌اش با عنوان "مـا، استـقلال و صـلح" نوشته که ۲۸ اسد سالروز استرداد استقلال افغانستان است، روز استقلال در هر کشور بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جشن ملی به شمار می‌رود.

سرمقاله‌نویس نگاشته است که "ما پس از یک صد و یک سال در حالی سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیریم که حاکمیت ملی ما مورد تعرض دشمنان مردم افغانستان قرار گرفته است" .

نویسنده افزوده که "ما در حالی از استقلالی سخن می‌گوییم که مداخلات نامشروع کشورهای خارجی به صورت گسترده جریان دارند و تبعیض، بی‌عدالتی و نابرابری، بنای مناسبات اجتماعی را از هم گسیخته و مردم افغانستان را به حلقه‌های کوچک قومی، مذهبی، سیاسی، سمتی و تنظیمی تقسیم کرده است".

روزنامه افغانستان در پایان نوشته، پروسه صلح با روندی که هم اکنون جریان دارد، هرگز با استقلال سازگاری و همخوانی ندارد.

به باور نویسنده افغان‌ها صلح می‌خواهند؛ اما حاکمیت سیاسی، غرور ملی، آزادی‌ها و دستاوردهای ملی نیز برای‌شان مهم و غیرقابل معامله اند.

  • هیواد

روزنامۀ دولتی هیواد با عنوان "۱۰۱مین سال استقلال سیاسی افغانستان و رسالت ملی افغان‌ها " نوشته که امسال افغان‌ها این روز ملی را در حالی جشن می‌گیرند که به دلیل انتشار ویروس کرونا شدیداً متاثرشده‌اند و روند گفت‌وگوهای جاری صلح هم تاکنون نتیجه محسوسی نداده است.

به نوشته روزنامه، افغانستان در حال حاضر به دلیل جنگ تحمیلی با مشکلات مختلف امنیتی، اقتصادی و اجتماعی دست و گریبان است.

اما روزنامه تاکید کرده که این رسالت ملی و اسلامی تمامی افغان‌هاست که دست درازی‌های بیگانه‌ها را بر اتحاد ملی از بین برده، به اجماع ملی گرد هم آمده و با وحدت ملی تداوم و پایداری استقلال‌شان را تضمین کنند.

  • هشت صبح

و روزنامه هشت صبح روند صلح را به بررسی گرفته و نوشته که گفت‌وگوهای میان افغان‌ها به عنوان یکی از مراحل حساس روند صلح قرار بود ده روز پس از امضای موافقت‌نامه ایالات متحده امریکا و طالبان در دوحه آغاز شوند، اما این گفت‌وگوها به دلیل اختلاف نظرهای موجود بیش از پنج ماه به تاخیر افتادند.

روزنامه در ادامه افزوده که یکی از موارد جنجال‌برانگیز، پیشنهاد طالبان برای رهایی ۵ هزار زندانی این گروه و موافقت امریکا در این باره بود.

نویسنده افزوده، هرچند حکومت افغانستان در آغاز با رهایی این زندانیان مخالفت کرد، اما سرانجام در اثر فشارهای امریکایی‌ها تن به رهایی آنطوری که دیده می‌شود، مسئله رهایی این زندانیان مسئله پیچیده‌ای است و چالش‌های جدیدی برسر راه حکومت افغانستان قرار داده است.

منظور نویسنده از چالش جدید، اعتراض استرالیا، آلمان و فرانسه به رهایی شماری از زندانیان طالب‌ است.

XS
SM
MD
LG