لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

چرا مذاکرات میان گروه‌های تماس دولت و طالبان متوقف شده است؟


مراسم افتتاحیه مذاکرات میان افغانان در قطر
مراسم افتتاحیه مذاکرات میان افغانان در قطر

با گذشت دو هفته از آغاز گفت‌وگوهای صلح هیئت‌های گفت‌وگو کننده دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر، طرزالعمل مذاکرات تهیه نشده و به نظر می‌رسد که امروز شنبه (۵ میزان) هیچ دیداری میان دو طرف برگزار نشود.

یک منبع که مذاکرات قطر را از نزدیک دنبال می‌کند و به خاطر حساسیت موضوع نمی‌خواهد که نامش ذکر شود امروز شنبه به رادیو آزادی گفت که هیئت طالبان صلاحیت کافی ندارد از همین رو مذاکرات متوقف شده است.

گروه طالبان نیز ادعای مشابه دارند.

یک عضو هیئت گفت‌وگو کننده طالبان که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، به روز شنبه به رادیو آزادی گفت که اعضای هیئت دولت افغانستان هماهنگ نیستند و به همین دلیل گفت‌وگوها متوقف شده است.

به گفتۀ این منبع، اعضای هیئت دولت افغانستان از جریان‌ها و احزاب مختلف نمایندگی می‌کنند و زمانی که به نشست می‌آیند، خواست جدیدی را مطرح می‌کنند و با نزدیک شدن به یک نتیجۀ نهایی از نشست می‌روند و پس از بازگشت‌شان به مجلس تعبیرشان تغییر می‌کند.

این منبع طالبان هیئت دولت افغانستان را به نداشتن صلاحیت متهم می‌کند.

اما شریفه زرمتی، عضو هیئت مذاکراتی دولت افغانستان این موضوع را رد می‌کند: "از طرف رئیس جمهور غنی به ما تا حد زیادی صلاحیت فیصله‌ کردن داده شده است. اضافه از آن در بارۀ موضوعات کلان و ملی مردم افغانستان، ولسی جرگه و حکومت افغانستان فیصله می‌کند. در دیگر موارد ما صلاحیت فیصله ‌کردن را داریم."

منبعی از میان هیئت گفت‌وگو کننده طالبان می‌گوید که امروز شنبه میان هر دو طرف نشستی برگزار نمی‌شود، اما شریفه زرمتی، عضو هیئت دولت می‌گوید که اظهار نظر در این باره پیش از وقت است.

شریفه زرمتی
شریفه زرمتی

در گذشته‌ها نشست‌ها میان هیئت هر دو طرف ناوقت روز برگزار می‌شد.

گفت‌وگوهای صلح میان افغانان میان هیئت دو طرف در ۱۲ سپتمبر در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد.

در همین حال ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان نیز می‌گوید که هیئت دولت افغانستان صلاحیت‌های لازم برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح دارد: "هیئت مذاکراتی جمهوری اسلامی افغانستان صلاحیت لازم را دارد. این که این هیئت برای پیشبرد گفت‌وگوها گزینه‌های مختلفی را ارائه می‌کند تا نتایج خوبی را به همراه داشته باشد، نشان‌دهندۀ این است که این هیئت از صلاحیت‌های لازم برخوردار است."

ناجیه انوری
ناجیه انوری

اما انستیتوت صلح افغانستان می‌گوید که هیئت مذاکراتی دولت افغانستان و طالبان هیچ کدام برای پیشبرد گفت‌وگوها صلاحیت کامل ندارند.

یاسر احمدزی، رئیس این انستیتوت به رادیو آزادی گفت که رهبری طالبان باید به هیئتش صلاحیت کامل دهد و همچنین هیئت دولت افغانستان باید یک صدا باشند تا فضای اعتماد به میان آید و این مذاکرات نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

XS
SM
MD
LG