لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

'هیئت‌های حکومت و طالبان روی رفع اختلاف‌ها بحث می‌کنند'


اعضای هیئت مذاکره کننده طالبان در قطر
اعضای هیئت مذاکره کننده طالبان در قطر

یک هفته از آغاز گفت‌وگوها میان گروه‌های کاری دولت افغانستان و طالبان در قطر گذشت. تا هنوز پیشرفت‌ها اندک بوده و بیشتر مسایل تخنیکی و رفع اختلاف‌ها مطرح شده است.

روز جمعه (۲۸ سنبله) دو جانب پس از ۶ روز وقفه گرفتند و امروز شنبه دوباره به گفت‌وگوها باز می‌گردند.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت افغانستان در امور صلح می‌گوید تلاش بیشتر روی رفع اختلاف‌ها صورت خواهد گرفت.

ناجیه انوری
ناجیه انوری

او در مورد آجندای امروز، شام جمعه جزئیات داد: "در نشست فردا بیشتر روی طرزالعمل کاری جلسه‌ها بحث خواهد شد و برای اینکه تفاوت دیدگاه‌ها به یک نقطۀ مشترک تبدیل شود، بحث بیشتر خواهد شد تا نهایی شود."

پرسش‌ها در مورد یک هفتۀ که گذشت هم مطرح می‌شوند که هیئت‌های دو جانب چی کردند؟

فوزیه کوفی عضو تیم مذاکره کننده دولت افغانستان
فوزیه کوفی عضو تیم مذاکره کننده دولت افغانستان

فوزیه کوفی یک عضو هیئت مذاکره کنندۀ دولت افغانستان شام جمعه به رادیو آزادی گفت که برخی مسایل تا هنوز نهایی نشده است: "در چند روز گذشته، هیئت مذاکره کننده به خصوص کمیته تماس دو طرف بیشتر روی اصول کاری که مبنای مذاکرات را تشکیل می‌دهد، بحث کردند. در برخی موارد نهایی شده و در بعضی موارد نهایی نشده است."

دولت افغانستان می‌خواهد تا آتش‌بس در صدر مذاکرات قرار داشته باشد.

طالبان می‌گویند که نخست باید به بررسی عوامل جنگ پرداخته شود.

در این میان رونالد کوبیا نمایندۀ ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان از افزایش تلفات غیرنظامیان در این کشور شدیداً نگران است.

آقای کوبیا در پیامی که جمعه در توییتر نوشت، گفت که بر اساس آمار سازمان ملل متحد خشونت‌های پنج هفتۀ گذشته در افغانستان طی پنج سال بی‌سابقه بود.

به گفتۀ او، هنگامی که صفحۀ تازه از گفت‌وگوها باز می‌شود، خشونت‌ها نباید مثل همیش پیش برود. آقای کوبیا روی تلاش‌های سیاسی تاکید کرده است.

دولت افغانستان بار ملامتی افزایش حملات و کشتار غیرنظامیان را بر سر طالبان می اندازد.

اما محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر، در پیامی که به رادیو آزادی فرستاده، گفته است که طالبان هیچگاه غیرنظامیان را هدف قرار نداده اند و هیچ هدف هم قرار نمی‌دهند.

روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد از آغاز گفت‌وگو بین افغانان در دوحه پایتخت قطر استقبال کرد.

تمامی ۱۵ عضو این شورا از تعهد قوی‌شان برای حمایت از استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان اطمینان داده اند.

آرشیف
آرشیف

به گفتۀ اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، صلح پایدار در نتیجۀ گفت‌وگوهای جامع و همه شمول میان افغان‌ها و تحت رهبری افغان‌ها به دست می‌آید، گفت‌وگوهای که یک هفته از آغاز آن گذشت و هر دو جانب به این باور اند که زمانگیر خواهد بود و دشوار است طی چند روز اندک با نتیجه همراه شود.

XS
SM
MD
LG