لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

نادر نادری: روی حل موارد اختلافی میان حکومت و طالبان پیشرفت صورت گرفته است


اعضای هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان در دوحه
اعضای هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان در دوحه

نشست‌های اخیر گروه‌های تماس هیئت‌های حکومت افغانستان و طالبان زمینۀ توافق روی طرزالعمل کاری مذاکرات را مهیا ساخته است.

این نشست‌ها که از هفته گذشته به این‌سو در دوحه پایتخت قطر ادامه دارند تازه‌ترین آن عصر دیروز یکشنبه برگزار شد و چندین ساعت را در برگرفت.

نادر نادری عضو سرشناس هیئت حکومت در حساب توییتر خود از پیشرفت در این نشست خبر داده است.

آقای نادری بدون جزئیات بیشتر گفت که روی طرزالعمل کاری بحث شد و در زمینۀ حل موارد اختلافی پیشرفت صورت گرفت. او افزود که طرزالعمل کاری مذاکرات به زودی نهایی خواهد شد.

هر چند جانبین رسماً نگفته اند که کدام اصول و طرزالعمل‌ها در نشست‌های هفته گذشته مور بحث و مناقشه قرار گرفته است ولی فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی به رادیوآزادی گفت که اصول و طرزالعمل‌های کاری شامل ۲۲ مورد می‌شود از جمله مثلاً احترام به دیدگاه و حوصله مندی در برابر همدیگر و خودداری از مزاح در نشست‌ها.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

در این میان، محمدنعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان و عضو هیئت مذاکره کنندۀ این گروه به رادیو آزادی گفت که روز یکشنبه نشست دایر شد و امیدوار است که روی طرزالعمل کاری توافق صورت گیرد: "تا هنوز در رابطه به طرزالعمل‌ها و اصول کاری و رفتاری نشست‌ها توافق کلی صورت نگرفته، بالای اکثریت نقاط توافق صورت گرفته، بعضی نقاط مانده، ما امیدوار هستیم که در نهایت یک تفاهم صورت بگیرد و بعداً به نشست‌های که در آن سر موضوعات اجندا بحث صورت می‌گیرد راه هموار شود."

در حالیکه نشست‌های گروه‌های تماس جانبین ادامه دارد حکومت افغانستان روی برقراری هرچه زودتر آتش‌بس تاکید می‌کند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید آتش‌بس یا کاهش خشونت باید هر چه زودتر مورد بحث قرار گیرد: "انتظار ما این است که هرچه زودتر مسائل عمده مثل آتش‌بس و مثل قطع خشونت‌ها که برای مردم افغانستان مهم است مورد بحث قرار گیرد. بقدر کافی وقت ضایع شده، خشونت طالبان هنوز هم ادامه دارد. اگر آتش‌بس یکی از موضوعات جدی نباشد و طالبان از خشونت دست نکشند مردم افغانستان خدای ناخواسته به پروسۀ صلح ناامید می‌شوند."

هر چند آغاز گفت‌وگوی بین‌ افغانان متحدان بین المللی افغانستان را نیز امیدوار ساخته ولی آنها هم چون حکومت افغانستان روی برقراری هرچه زودتر آتش‌بس و قطع خونریزی تاکید می‌کنند.

دیبورا لاینز نماینده ملل متحد برای افغانستان گفته که کاهش سریع و بدون قید و شرط خشونت برای اعتماد سازی میان طرفین مهم است.

XS
SM
MD
LG