لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۵

آغاز سفر سه روزه‌ عبدالله عبدالله به پاکستان و خواست کمک از این کشور


عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان امروز دیدار سه روزه‌اش‌را از پاکستان آغاز می‌کند.

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید، خواست کمک از پاکستان در کامیابی پروسه صلح افغانستان و تاکید روی محو گروه‌هایی که برای امنیت افغانستان تهدید اند شامل آجندای سفر آقای عبدالله به پاکستان است.

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه شام دیروز (یک‌شنبه، ۶ ميزان) معلومات در مورد سفر آقای عبدالله را با رادیو آزادی شریک ساخت.

فریدون خوازون
فریدون خوازون

آقای خوزون گفت: "رئیس شورای عالی مصالحه ملی به دعوت رسمی صدراعظم پاکستان به اسلام‌آباد سفر می‌کند. توقع این است که جنگ در افغانستان خاتمه بیابد، لانه‌های تروریستان در پاکستان از بین برده شوند، با گروه‌های جنگجو و مسلح قطع رابطه شود و از فرصت‌های اقتصادی که بعد از صلح در افغانستان برای منطقه فراهم می‌گردد استفاده خوب‌تر صورت بگیرد."

او افزود: "مهم است که کشورهای منطقه مخصوصاً پاکستان برای موفقیت گفتگوهای صلح کمک کنند که در حال حاضر میان نماینده‌گان حکومت افغانستان و طالبان در قطر جریان دارد."

هیئت‌های مذاکره کننده دولت و طالبان یکدیگر را به نقض اصول مذاکرات متهم کردند

این اولین سفر عبدالله عبدالله به حیث رئیس شورای عالی مصالحه ملی به پاکستان است.

فریدون خوزون می‌گوید امکان دارد با تشریح فرصت‌هایی‌که با ایجاد صلح در افغانستان فراهم می‌شوند، با این سفر آقای عبدالله دروازه جدید از روابط میان افغانستان و پاکستان گشوده شود.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند در این‌کشور آماده‌گی‌های کامل برای استقبال از آقای عبدالله اتخاذ شده است.

محمد صادق نماینده خاص پاکستان برای افغانستان می‌گوید: "آقای عبدالله با صدراعظم عمران خان، رئیس جمهور، وزیر خارجه و روسای پارلمانی دیدار خواهد کرد."

محمد صادق نماینده خاص پاکستان برای افغانستان
محمد صادق نماینده خاص پاکستان برای افغانستان

مقامات پاکستان دایم تاکید کرده اند که برای صلح افغانستان تلاش زیاد کرده اند و در نتیجه همین تلاش‌ها بود که امریکا و طالبان توافقی را امضا کردند.

عمران خان در مقاله‌ای که اخیراً در واشنگتن پُست به نشر رسید تاکید کرده که پاکستان بیش از هرکشور دیگر برای حل معضله افغانستان قربانی داده است.

او گفته است به همین خاطر از یک افغانستان آرام، مستقل، متحد بلاخره [افغانستان] حمایت می‌کند که در داخل و با همسایه‌هایش در صلح باشد.

او گفته که شاید گفتگوهای صلح با مشکلاتی همراه باشد و موانع ایجاد شود، ولی در هرصورت گفتگو بالای میز مذاکره بهتر از ریخته شدن خون در میدان جنگ است.

XS
SM
MD
LG