لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

‌وعده همکاری مقام‌های ارشد پاکستان در روند صلح افغانستان


عبدالله عبدالله در سفرش به پاکستان با عمران خان و برخی دیگر از مقام‌های ارشد پاکستانی دیدار کرد.
عبدالله عبدالله در سفرش به پاکستان با عمران خان و برخی دیگر از مقام‌های ارشد پاکستانی دیدار کرد.

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید، عمران خان، صدراعظم پاکستان و قمر جاوید باجوه لوی درستیز آن کشور وعدۀ همکاری همه جانبه در روند صلح افغانستان داده اند.

سفر از کابل به اسلام‌آباد، امیدواری‌های در مورد گشوده شدن فصل جدید در روابطِ افغانستان و پاکستان به میان آمده.

مقام‌های ارشد پاکستان به‌شمول عمران خان صدراعظم این کشور از همکاری همه‌جانبۀ‌شان در موفقیت روند صلح افغانستان اطمینان داده اند.

عبدالله عبدالله در سفرش به پاکستان با عمران خان و برخی دیگر از مقام‌های ارشید پاکستانی دیدار کرد.
عبدالله عبدالله در سفرش به پاکستان با عمران خان و برخی دیگر از مقام‌های ارشید پاکستانی دیدار کرد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در دومین روز سفرش به پاکستان، با عمران خان و قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان دیروز به گونۀ جداگانه دیدار کرد.

مجیب‌الرحمن رحیمی، مشاور ارشد و رئیس امور رسانه‌ای شورای عالی مصالحه ملی دیشب به رادیو آزادی در بارۀ دیدار سه شنبه عبدالله عبدالله گفت: "تأکید طرف افغانستان بر باز کردن فصل جدید و حمایت از تلاش‌های صلح بود و خواستار همکاری بیشتر پاکستان شد در زمینۀ موفقیت مذاکرات صلح، کاهش خشونت یا رفتن به سوی آتش‌بس جامع. طرف پاکستان وعدۀ همکاری همه جانبه داد و پیامش بسیار مثبت بود. پیام‌شان این بود که صلح برای ما اولویت و اهمیت دارد. صلح در افغانستان به معنی صلح در پاکستان و منطقه است."

به گفتۀ آقای رحیمی، مقام‌های پاکستان برخلاف گذشته این بار به‌گونۀ مستقیم از نگرانی‌های‌شان در بارۀ حضور هند در افغانستان چیزی نگفتند.

شفیق امین، کارشناس امور سیاسی می‌گوید، این به آن معنی نیست که نگرانی پاکستان از نقش هند در افغانستان برطرف شده.

او افزود:"پاکستانی‌ها فکر می‌کنند که هند عملاً در تلاش تخریب پروسۀ صلح افغانستان است و از این بابت نگرانی‌های خود را دارند. فکر می‌کنم که هم ایالات متحده و هم پاکستان در تلاش تقویت نقش آقای عبدالله در پروسۀ صلح اند و بدون شک همکاری‌هایی که پاکستان باید داشته باشد و وعده‌هایی که پاکستان در این سفر به آقای عبدالله داده است، عملی شدن این وعده‌ها مربوط است به نگرانی‌هایی که پاکستان دارد."

بر اساس گزارش ماه جولای امسال پنتاگون، هند از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها پشتیبانی می‌کند.

پاکستان به عنوان یک میانجیگر کلیدی در منطقه، گفته می‌شود بر طالبان نفوذ گسترده دارد.

کابل و واشنگتن، از دیر زمان پاکستان را به پناه دادن به رهبری طالبان و کمکش متهم کرده اند، اتهامی که اسلام‌آباد رد می‌کند.

پاکستان ادعا می‌کند، نفوذش بر طالبان بزرگنمایی شده، گروهی که از دوازدهم سپتمبر به گونۀ وقفه‌ای سرگرم گفت‌و‌گو‌های ابتدایی است با هیئت دولت افغانستان در قطر برای آغاز مذاکرات رسمی صلح، که هدفش پایان جنگ نوزده ساله در افغانستان است.

آقای عبدالله هنگام دیدارش از پاکستان روی موفقیت این گفت‌و‌گو‌ها تأکید کرده است.

هدف اصلی این سفر ۳ روزۀ آقای عبدالله بنابر دعوت پاکستان، جلب حمایت آن کشور از تلاش‌های صلح در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG