لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

عبدالله عبدالله خواستار حمایت پاکستان از مذاکرات صلح بین افغانان شد


آرشیف، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
آرشیف، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

امیدواری افغانستان به نتایج سفر رئیس شورای عالی مصالحه ملی این کشور به پاکستان برای شکسته شدن بن‌بست مذاکرات صلح در قطر.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه (۷ میزان) در سفر سه‌روزه به اسلام‌آباد رفت و در دیدار با وزیر خارجه و رئیس پارلمان پاکستان، از این کشور خواست که از مذاکرات صلح افغانستان در دوحه حمایت کند. همکاری مشترک در پیکار با هراس‌افگنی و بهبود روابط دو کشور، از دیگر مواردی بوده که در این دیدار بر آن تاکید شد.

جزئیات این سفر خیلی همگانی نشده است. فریدون خوزون معاون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت که به نتایج این سفر امیدوار است.

به گفته او، قرار است آقای عبدالله فردا با عمران خان نخست وزیر پاکستان دیدار کند و پس از آن با رئیس ارتش این کشور دیدار خواهد کرد.

حمایت و همکاری پاکستان برای موفقیت مذاکرات صلح در دوحه، پایان جنگ در افغانستان، نابودی مراکز هراس‌افگنی در پاکستان و قطع رابطه طالبان با گروه‌های هراس‌افگن از مواردی هستند که آقای عبدالله در این دیدارها بر آن تاکید می‌کند.

فریدون خوزون
فریدون خوزون

فریدون خوزون گفت: "در دیدار امروز رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با وزیر خارجه پاکستان و رئیس پارلمان این کشور روی تحکیم روابط، حمایت پاکستان از مذاکرات صلح صحبت شده است فردا دیداری با نخست وزیر و لوی درستیز این کشور خواهد داشت امید ما این است که تمام کشورها به ویژه پاکستان با این روند همکاری کند تا این روند به موفقیت برسد."

این نخستین سفر یک مقام ارشد حکومت افغانستان به پاکستان است که پس از آغاز مذاکرات مقدماتی صلح در دوحه صورت می‌گیرد.

در این میان، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان،در دیدار با آقای عبدالله وعده داده که کشورش از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند.

قریشی در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفته که: "پاکستان از گفت‌وگوهای صلح به رهبری افغانستان و متعلق به افغانستان حمایت می کند."

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان (چپ) با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در اسلام آباد
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان (چپ) با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در اسلام آباد

در این اعلامیه از زبان قریشی نوشته شده که گفته "سفر این مقام افغانستان به پاکستان فصل جدیدی را در روابط دو جانبه و ایجاد تفاهم مشترک در مورد روند صلح افغانستان باز می‌کند."

وی بدون جزئیات بیشتر گفته که در جریان گفت‌وگوهای صلح افغانستان باید عناصر متضاد خاصی نیز در منطقه در نظر گرفته شود که به گفته او مخالف صلح و ثبات هستند.

پیش از این مقام‌های پاکستان بارها وجود لانه‌های گروه‌های هراس افگن در خاکش و حمایت از این گروه‌ها را رد کرده است.

در این سفر از آقای عبدالله با تدابیر شدید امنیتی و با گرمی اسقبال شده، اما آیا در رویکرد این کشور نیز تغییر آمده است؟

آگاهان و نمایندگان مردم در مجلس خیلی به تغییر سیاست پاکستان در برابر افغانستان و یا همکاری با مذاکرات صلح در دوحه خوشبین نیستند.

عمر شریفی
عمر شریفی

عمر شریفی آگاه روابط بین‌الملل دیدگاهش را در این باره چنین بیان می‌کند: "طالبان از خود سرسختی زیادی نشان می‌دهند، دید طالبان و پاکستان بسیار مشترک است، اگر افغانستان می‌خواهد در موضع و دید طالبان تغییر بیاید باید این مسئله را بسیار جدی با پاکستانی‌ها مطرح کند، چون این سفر را نمی‌شود از دید مقایسه‌یی با دیگر سفرها دید این متفاوت است در گذشته نتیجه‌ای ندیده‌ایم سفر کنونی تلاش پدید آوردن تغییر در دیدگاه و اشتراک نظر است، اما تاثیرات آن را نمی‌شود اکنون پیش بین بود."

از سوی دیگر عارف رحمانی نماینده مردم در مجلس نمایندگان می‌گوید: "در گذشته چنین استقبالی پاکستان از مقام‌های افغانستان نکرده، اما در عین حال استراتژی پاکستان در برابر افغانستان روشن است به دولت افغانستان اطمینان ندارد، امتیازات بیشتری می‌خواهد، ظاهراً در آن حسن نیت نشان می‌دهد، اما در مجموع یک دیدار تاکتیکی است و هنوز پاکستان در برابر افغانستان سوء نیت دارد و این که چقدر به بن‌بست مذاکرات دوحه اثر خواهد داشت، آی‌اس‌آی استاد بزرگ طالبان است و اگر بخواهد می‌تواند حد و مرز این گروه را برای شان نشان دهد به مذاکرات صلح کمک کند."

حالا تازه عمران خان در مقاله‌ای که روز گذشته در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد، تاکید کرد که از یک افغانستان آرام، مستقل، متحد حمایت می‌کند که به گفته او در داخل و با همسایه‌هایش در صلح باشد.

حالا این کشور که توافق امریکا با طالبان و نشست رو در روی هیئت مذاکره‌کننده صلح افغانستان و طالبان را نتیجه تلاش‌های خودش خوانده دیده شود که برای آغاز زودهنگام مذاکرات و برداشته شدن موانع از راه این روند چه پیمانه دست صداقت به افغانستان خواهد داد.

XS
SM
MD
LG