لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

حل زود‌هنگام 'موارد اختلافی طرزالعمل کاری'، محور بحثِ مذاکرات صلح در قطر


هیئت‌های گفتگوکنندۀ در قطر
هیئت‌های گفتگوکنندۀ در قطر

هیئت گفتگوکنندۀ حکومت افغانستان می‌گوید که آنان در کنار ادامۀ بحث روی 'دو مورد اختلافی طرزالعمل کاری مذاکرات'، خواهان آغاز بحث‌ها روی اجندا هستند.

هیئت گفتگوکنندۀ حکومت افغانستان و هیئت مذاکره‌کنندۀ طالبان پس از هفته‌ها بحث و گفت‌وگو بر سر طرزالعمل کاری مذاکرات صلح میان افغانان در دوحه شب گذشته با هم نشست عمومی برگزار کردند.

منابع از هر دو طرف می‌گویند که این نشست برای دو ساعت ادامه یافته و محور گفت‌وگوها چگونگی حل زود‌هنگام موارد اختلافی طرزالعمل کاری مذاکرات و آغاز بحث‌ها روی اجندای گفت‌وگوها بوده است.

هیئت‌های گفتگوکنندۀ طالبان در قطر
هیئت‌های گفتگوکنندۀ طالبان در قطر

رسول طالب، عضو هیئت حکومت افغانستان در پیامی که به رسانه‌ها فرستاده گفته است که پیشنهاد آنان این بوده که در کنار ادامۀ بحث‌ها روی دو مورد اختلافی طرزالعمل کاری مذاکرات، بحث‌ها روی اجندا آغاز شود.

او افزود: "ما پیشنهاد کردیم با وجودی که دو مورد اختلافی در گروه تماس بحث می‌شود، بیایید بحث را روی اجندا شروع کنیم و بحث روی اجندا موازی با بحث روی دو مورد اختلافی ادامه یابد. منتها طرف طالبان تمرکزشان روی دو مورد اختلافی بود."

به گفتۀ آقای طالب، هیئت حکومت افغانستان گزینه‌های پیشنهادی در پیوند به دو مورد اختلافی را ارائه کردند و طرف مقابل یا باید نظر جدید ارایه کند و یا هم گزینه‌های پیشنهادی آنان را بپذیرد.

این عضو هیئت حکومت افغانستان تأکید می‌کند که در بحث اجندا موضوع اصلی آنان اعلام آتش‌بس و توقف خشونت‌ها است تا هر دو طرف در یک فضای آرام روی موارد اختلافی بحث و گفت‌وگو کنند.

او افزود که هر دو طرف در پایان این نشست فیصله کردند که گروه‌های تماس هر دو طرف به بحث‌ها روی موارد اختلافی طرزالعمل کاری مذاکرات ادامه دهند تا به نتیجه برسند و مراحل بعدی گفت‌وگوها را آغاز کنند.

به پرسش‌ها ما در پیوند به پیشنهاد هئیت گفتگوکنندۀ حکومت افغانستان مبنی بر آغاز بحث‌ها روی اجندا در کنار ادامۀ بحث‌‌ها روی موارد اختلافی پاسخ نداد.

محمد نعیم، سخنگوی تیم مذاکراتی طالبان
محمد نعیم، سخنگوی تیم مذاکراتی طالبان

اما او پیش از این در پیامی که به رسانه‌ها فرستاده، گفته بود که بحث نشست دیشب بیشتر روی حل موارد اختلافی متمرکز بود.

او افزود: "در نشست در رابطه به نقاط اختلافی باقی‌ماندۀ طرزالعمل‌ها صحبت‌ها صورت گرفت و به گروه تماس هردو طرف وظیفه سپرده شد تا بحث‌ها را در پیوند به نقاط اختلافی ادامه دهند."

گفت‌وگوهای صلح میان افغانان به تاریخ دوازدهم سپتمبر در دوحه، پایتخت قطر میان تیم‌ مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان آغاز شد، اما با گذشت بیش از یک ماه از آغاز این گفت‌وگوها تا به حال هردو طرف روی طرزالعمل کاری این مذاکرات به توافق نرسیده اند.

XS
SM
MD
LG