لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

آیا دستور سرپرست وزارت داخله سبب کاهش جرایم جنایی در کابل خواهد شد؟


آرشیف، شش تن به اتهام دزدی بازداشت شده اند
آرشیف، شش تن به اتهام دزدی بازداشت شده اند

بر مجرمین تیراندازی کنید، دستور سرپرست وزارت داخلۀ افغانستان به دنبال افزایش میزان جرایم جنایی در پایتخت کابل.

مسعود اندرابی روز شنبه (۱۹ میزان) به نیرو‌های پولیس دستور داد تا مجرمان را با مرمی بزنند.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله به رادیو آزادی گفت، هدف از این دستور تازه مهار موج رو به افزایش ناامنی در کابل است: "با مجرمینی که بغاوت یا ایستادگی می‌کنند، از سلاح استفاده خواهد شد و به پولیس حق شلیک داده شده. حتی سرکوب خواهند شد. این دستور واضح سرپرست وزارت داخله به منسوبین پولیس بود."

اما دستور به تیراندازی بر مجرمان چقدر می‌تواند به امنیت کابل کمک کند؟

دیدگاه‌ها متفاوت است.

دولت وزیر آگاه مسایل نظامی
دولت وزیر آگاه مسایل نظامی

دولت وزیری جنرال بازنشسته، این روش را موثر نمی‌داند، عمدتاً به این دلیل: "به باور من، تیراندازی بر هر مجرم ضروری نیست. زیرا شاید برخی‌ها جرایم کوچک انجام دهند. اما کسانی که مجرمان آموزش دیده و همکار با مافیا هستند، باید از راه‌های استخباراتی کشف، بازداشت و به محکمه سپرده شوند. اگر بر هر کس تیراندازی شود، برخی‌ها شاید سوء استفاده کنند و در نتیجه می‌توانند مخالفان شانرا به قتل برسانند. بناءً به باور من، این راه حل نیست."

پوهاند احمد ضیا نیکبین استاد علوم اجتماعی پوهنتون کابل است. او با جنرال وزیری هم نظر است. از دید آقای نیکبین تنها تیراندازی بر مجرمان ممکن است به مشکل امنیتی بیفزاید.

آقای نیکبین در ادامه گفت: " علاوه بر اینکه بی‌باوری را در میان مردم کاهش نمی‌دهد، عامل افزایش فساد، بی‌باوری و جرم می‌شود. شاید کسانی که در اصل مجرم نباشند، در حق‌شان جفا و بی‌عدالتی صورت گیرد. مسئله انتقام‌گیری و خصومت‌های شخصی هم شاید به وجود آید."

برخی از شهریان کابل از دستور تازۀ سرپرست وزارت داخله به هدف قرار دادن مجرمان جنایی استقبال کردند. سونیا یک باشنده کابل از نگرانی‌اش در مورد افزایش جرایم جنایی می‌گوید: "از شام به بعد هیچ کسی امن نیست که تا اخیر کوچه‌اش یا منطقۀ که زندگی می‌کند، حداقل برای نیاز خود بیرون برود."

ویس احمد برمک وزیر داخله پیشین افغانستان
ویس احمد برمک وزیر داخله پیشین افغانستان

ویس احمد برمک وزیر پیشین داخلۀ افغانستان است. او ضمن تأکید بر تقویت منابع کشفی و استخباراتی برای جلوگیری از سطح جرایم، می‌گوید که پولیس در وضعیت‌های خاص می‌تواند بر مجرمان تیراندازی کند: "در صورتی که مجرمین هنگامی ارتکاب جرم به صدای پولیس گوش ندهند و تسلیم نشوند، در آن صورت از قانون فرار می‌کنند، این قانون بین‌المللی است که پولیس به سوی مجرم شلیک کند. فکر می‌کنم در این مسئله بُعد حقوقی و عدلی شامل می‌شود. اما پولیس در حالتی که مجرم در وضعیت فرار باشد، ناگذیر می‌شود از سلاح استفاده کند و این کار را می‌تواند."

بسیاری از افزایش ناامنی، دزدی‌های مسلحانه و آدم‌ربایی شکایت می‌کنند و گروهی از جوانان پایتخت، هشتگی را در شبکه‌های اجتماعی زیر نام "کابل امن نیست" ایجاد کرده اند.

در کنار افزایش رویدادهای جنایی، از حمله‌های هدفمند از جمله بر مقام‌های حکومتی و حامیان صلح و حقوق زن گزارش می‌شود. مقام‌های حکومت طالبان را متهم می‌کنند. اما طالبان می‌گویند که بر پایۀ توافق ماه فبروری با امریکا از حمله بر شهرهای بزرگ حذر کرده اند.

قطار موترهای نیروهای افغان در ولایت هلمند
قطار موترهای نیروهای افغان در ولایت هلمند

اما به تازگی شهر استراتژیک لشکرگاه هلمند شاهد موج جدید جنگ میان نیروهای افغان و طالبان بود. برخی از تحلیلگران به این باورند که طالبان تلاش دارند با افزایش خشونت در مذاکرات امتیاز بیشتر به دست آرند.

نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در دوحۀ قطر تلاش دارند به جنگ طولانی پایان دهند. اما بیش از گذشت یک ماه هنوز نتوانسته اند که مذاکرات رسمی را آغاز کنند.

XS
SM
MD
LG