لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

خوشبینی باشندگان کابل از سپردن مسئولیت مبارزه با گروه‌های تبهکار به امرالله صالح


امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان
امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان

اعلام معاون اول رئیس جمهوری افغانستان برای مسئولیت گرفتن تأمین امنیت شهر کابل، باعث خوشبینی مردم این شهر شده است.

باشندگان شهر کابل می‌گویند که از افزایش جرم‌های جنایی، دزدی و رهزنی به ستوه آمده‌اند و از هر راه ممکن باید از آن جلوگیری شود.

آنها می‌گویند که شب و روز امنیت فیزیکی و روانی ندارند و گشت‌و‌گذار در شهر برای‌شان دشوار شده است.

قیس و یارمحمد باشندگان شهر کابل به رادیو آزادی گفتند که با اقدام‌های جدید باید وضعیت امنیتی در شهر کابل بهتر شود: "امنیت کابل در این روزها بسیار خراب شده است. دزدها در روز روشن رهزنی می‌کنند، پول، موبایل و هر آن چیزی که مردم با خود داشته باشند از آنها می‌گیرند. حتی دستکول زنان را می‌دزدند، انگشتر آنها را می‌گیرند، مردم را می‌کشند. تقاضای ما از دولت این است که برای بهبود امنیت اقدام جدی کند."

"دزدی و چور و چپاول در شهر کابل افزایش یافته است. باید جلو آنها گرفته شود. دزدان باید گرفتار شوند و به پنجه قانون سپرده شوند."

امرالله صالح دیروز جمعه (۲۵ میزان)‌ اعلام کرد که به دستور محمداشرف غنی، رئیس جمهوری مسئولیت مستقیم مبارزه با گروه‌های تبهکار را بر عهده گرفته و هیچ ترحمی بر این گروه‌ها نخواهد کرد.

مسئولیت امنیت شهر کابل را در حالی معاون اول ریاست جمهوری افغانستان برعهده می‌گیرد که در این اواخر نگرانی و انتقادها از افزایش جرم های جنایی و ناامنی در این شهر افزایش یافته است.

در شبکه‌های اجتماعی نیز در این روزها بحث‌های جدی تحت عنوان (کابل امن نیست) مطرح می‌شود و حتی عکس‌ها و کارتون‌های پخش شده‌اند که نشان می‌دهند دزدان و رهزنان با استفاده از چاقو، تبر و سلاح پول، تلفون و موتر مردم را می‌دزدند.

طالبان نیز در اعلامیه‌ای که چند روز پیش در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، به دزدان و رهزنان در شهر کابل هشدار داده بودند که افراد این گروه با آنها برخورد جدی خواهد کرد.

باری عارض کارشناس امنیتی
باری عارض کارشناس امنیتی

در همین حال باری عارض کارشناس امنیتی می‌گوید که برای تامین امنیت شهر کابل، اقدامات سریع، جدی و صادقانه به کار است.

به گفته آقای عارض، اگر چنین نشود موظف شدن امرالله صالح نیز نمایشی و بی‌نتیجه خواهد بود: "توظیف امرالله صالح برای بهبود وضعیت امنیتی در شهر کابل که بسیار وخیم شده است یک اقدام تبلیغاتی و اغفال‌کننده است. ما و شما شاهد خواهیم بود که دیگر هیچ موثریتی نخواهد داشت."

در حال حاضر پولیس، نیروهای امنیت ملی و گارنیزیون کابل مشغول تامین امنیت در این شهر هستند، اما مردم می‌گویند که این نیروها نتوانسته‌اند که جلو، دزدان، آدم‌ربایان، رهزنان،افراد ولگرد و شلیک‌های شبانه را بگیرند.

پیش از این نهادهای امنیتی افغانستان گفته‌اند که ده‌ها هزار قبضه سلاح در شهر کابل نزد مردم است و از آن در ناامنی این شهر و خودسری‌ها استفاده می‌شود.

این در حالی است که به گفته وزارت داخله افغانستان، پولیس، در روزهای اخیر اقدام‌ها در برابر دزدان در شهر کابل را افزایش داده و حتی مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله هفته گذشته به نیروهای امنیتی دستور داد که بر دزدان شلیک کنند.

XS
SM
MD
LG