لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

"وعده کمک ۶ میلیارد دالری تا اکنون در کنفرانس ژینو با افغانستان صورت گرفته است"


کنفرانس ژینو در سویس
کنفرانس ژینو در سویس

شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان می‌گوید، جامعه جهانی در دومین روز نشست کنفرانس ژینو تا کنون کمک شش میلیارد دالر را برای چهارسال آینده با افغانستان تعهد کرده.

او در تویترش این را اعلام کرده گفت که تا آخر روز چشم به راه کمک‌های بیشتری با افغانستان خواهند بود: "حد اوسط یکساله و چهارساله را حساب می‌کنیم و تا حالا شش میلیارد دالر برای چهارسال آینده با افغانستان اعلام کمک شد که در آن کمک‌های اتحادیه اروپا، جاپان، هند، پاکستان و ایتالیا، انگلستان، ناروی، دنمارک و یک تعداد کشور‌های دیگر است اما تا آخر روز کمک‌ها روشن خواهد شد."

شمروزخان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان
شمروزخان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

مسجدی گفته که هنوز برخی از تمویل کنندگان کلیدی مانند ایالات متحده و بانک جهانی کمک‌های شان را اعلام نکرده اند.

اتحادیه اروپا می‌گوید، آماده است طی چهار سال آینده به حمایتش از افغانستان ادامه دهد و در این راستا بیش از یک اعشاریه دو میلیارد یورو ظرف چهار سال به این کشور کمک مالی کند.

این تعهد در دومین روز برگزاری کنفرانس "افغانستان ۲۰۲۰" در شهر ژینو مطرح شد که در آن بیش از صد کشور و نهاد‌های تمویل کننده شرکت کرده اند.

اما این کمک‌ها مشروط بر تعهد مداوم به دموکراسی، حاکمیت قانون، تامین حقوق بشر، مبارزه جدی با فساد و برابری جنسیتی در افغانستان خواهد بود.

دیبرا لاینز نماینده خاص منشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان گفت، افغانستان باید به جلو حرکت کند نه عقب.

او همچنان گفت که حالا وقت بیرون رفتن از افغانستان نیست.

خانم لاینز گفت: "افغان‌ها متعهد به حفظ دستاورد‌های‌شان اند اما آنها به ادامۀ کمک‌های جامعه جهانی نیاز خواهند داشت، سیاسی، اقتصادی و فنی. حالا وقت بیرون رفتن نیست."

دیبرا لاینز نماینده خاص منشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
دیبرا لاینز نماینده خاص منشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

او رسانه ها، نقش ارزنده دختران و زنان در جامعه، جامعه مدنی، جوانان تحصیل کرده را از ارزش‌های افغانستان خواند که و افزود که باید در حفظ آن تلاش و همکاری شود.

همچنین آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه خواهان برقراری آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط در افغانستان شد تا به گفته وی در مذاکرات صلح دوحه فضایی برای پیشرفت ایجاد شود.

گوترش در کنفرانس ژینو گفت یک پروسه همه شمول، که در آن زنان، نسل جوان و قربانیان بحران بطور معنی دار اشتراک داشته باشند یک امیدواری واقعی را برای صلح پایدار فراهم می‌سازد.

Josep Borrell
Josep Borrell

جوزیپ بوریل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخشی از سخنرانی خود تدوام کمک‌های جهانی به افغانستان مستقل و دموکراتیک را مهم دانست و بر حفظ دستاوردهای دو دهه تاکید کرد: "می‌خواهیم که برای ایجاد یک افغانستان مستقل و دموکراتیک کمک کنیم. افغانستانی که خودکفا و مرفه باشد. آینده افغانستان باید دستاوردهای پس از ۲۰۰۱ در زمینه دموکراسی و حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و کودکان را تضمین کند. همانطوری که شورای امنیت ملل متحد تأکید کرده، هر تلاش برای ایجاد امارت اسلامی همکاری سیاسی و مالی ما را متأثر خواهد کرد."

قبلاً یک مقام اتحادیۀ اروپا در افغانستان گفته بود که اگر طالبان خشونت‌ها را کاهش می‌دهند، در این نشست دعوت می‌شدند.

کشورهای منطقه هم در مورد صلح و ثبات افغانستان سخن گفتند.

مثلاً پاکستان گفت که امیدوار است که افغانستان به صلح دست یابد.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان گفت اسلام آباد متعهد به حمایت از صلح و توسعه در افغانستان است، او از کمک‌های پاکستان برای زمینه سازی روند صلح هم یادآوری کرد.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

او افزود: "ما امیدواریم و دعا می‌کنیم که برادران و خواهران افغان مان به صلح پایدار، پیشرفت و رفاه در کشور‌شان دست یابند."

جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت که خواهان برقراری صلح در افغانستان است، صلحی که به گفتۀ او به مالکیت و رهبری خود افغان‌ها باشد و گروه طالبان که طرف اصلی جنگ اند هم سهم داشته باشند.

او همچنان گفت: خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان با تقبل موثرانه وظایف‌شان توسط نیروهای امنیتی افغانستان گام مثبتی در راستای صلح پایدار خواهد بود.

اس جی شنکر وزیر خارجه هند هم روی برقراری آتش‌بس تاکید کرده و همچنان گفته که افغانستان باید در برابر فساد اداری مبارزه‌اش را شدت بخشد: "هند در زمینه‌های صلح و توسعه به طور گسترده در افغانستان سرمایه گذاری کرده. ما قویاً معتقدیم که دستاوردهای دو دهه اخیر باید حفظ شود. و منافع اقلیت‌ها، زنان و قشرهای آسیب پذیر تضمین شود."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هم در صحبت‌هایش در کنفرانس ژینو گفت که برقراری صلح در اولویت قرار دارد.

او از جامعه جهانی خواست تا در این راستا با افغانستان همکاری کند: " با ما همکاری کنید تا یک چارچوب منطقه‌ای را برای تضمین صلح و ثبات سیاسی توسعه بدهیم تا تهدیدات شبکه‌های تروریستی و دیگر گروه‌های شورشی را در منطقه از بین ببریم."

به اساس برخی از گزارش‌ها، بیم آن می‌رود که بخاطر شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی که کشور‌های مختلف دامن‌گیر آن اند، ممکن است افغانستان این بار کمک‌های مالی کمتری نسبت به چهارسال گذشته دریافت کند.

در نشست ۲۰۱۶ افغانستان وعده کمک ۱۵.۲ میلیارد دالری را تا ۲۰۲۰ از سوی جامعه جهانی دریافت کرده بود.

XS
SM
MD
LG