لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۳

پومپئو: اگر خشونت‌ها کاهش نیابد مذاکرات دوحه نتیجه نمی‌دهد


مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا
مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا

مایک پومپئو وزیر امور خارجهٔ امریکا می‌گوید، به اعضای تیم‌های مذاکره کنندهٔ دولت افغانستان و طالبان که در دوحه پایتخت قطر سرگرم مذاکره اند، گفته که اگر همزمان با گفت‌وگوها خشونت ادامه داشته باشد، مذاکرات نتیجه نمی‌دهد.

او دیروز جمعه این سخنان را در نشست آنلاین درانستیتوت بین‌المللی مطالعات استراتژیک در مانامه پایتخت بحرین گفت: "خشونت‌ها در افغانستان بلند‌تر از سطح پذیرش است. ما باید در بارهٔ کاهش سطح خشونت گفت‌وگو کنیم. من خوشبینم. دو هفته پیش در دوحه بودم و با تیم‌های مذاکره کنندهٔ دولت افغانستان و طالبان دیدن کردم. به آنها به طور آشکارا گفتم که نباید در جریان گفت‌وگوها سطح فعلی خشونت دوام کند. زیرا مذاکرات نتیجه نمی‌دهد."

او ابراز امیدواری کرد که هیئت‌های دولت افغانستان و طالبان در دوحه توافق کنند که به هدف نقطهٔ پایان گذاشتن به جنگ به مذاکرات شان دوام دهند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر

همزمان، شیخ محمد عبدالرحمن آل-ثانی وزیر امور خارجهٔ قطر- کشور میزبان مذاکرات صلح افغانستان، در سخنرانی‌اش در اجلاس سالانهٔ مدیترانه در ایتالیا ابراز امیدواری کرده که تا پایان سال‌جاری میلادی در پروسهٔ صلح افغانستان پیشرفتی به میان خواهد آمد و سال آینده یک سال خوب برای افغان‌ها خواهد بود.

او دیروز جمعه در ادامهٔ سخنرانی خود گفت: "در بخش گفت‌وگوهای صلح افغانستان میان هیئت‌های مذاکره کننده در چند روز گذشته پیشرفت‌های به مشاهده رسیده. ما امیدواریم تا پایان سال‌جاری میلادی شاهد پیشرفت‌های بیشتر باشیم. ما همچنان امیداریم که سال ۲۰۲۱ برای افغانستان یک سال خوب خواهد بود و صلح و رفاه به ارمغان خواهد آورد."

عبدالرحمن آل-ثانی اضافه کرد که هدف دوحه از میزبانی مذاکرات صلح این است که برای افغانان به اسرع وقت ممکن ثبات به میان آید و قطر برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کند.

اعضای هیئت‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان پس از نزدیک به سه ماه روز چهارشنبه گذشته روی طرزالعمل کاری مذاکرات اصلی توافق کردند.

خسارات ناشی از انفجار بمب در شهر گردیز December 4, 2020
خسارات ناشی از انفجار بمب در شهر گردیز December 4, 2020

هر چند حکومت افغانستان در همین مدت به کاهش خشونت و آتش‌بس تاکید کرده، ولی ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به رادیو آزادی گفت، هر زمانی که مذاکرات اصلی صلح شروع شود، مسئله آتش‌بس و کاهش خشونت مطرح خواهد شد.

در این حال، حبیبه سرابی عضو تیم مذاکره کننده دولت افغانستان و محمد نعیم عضو هیئت گروه طالبان می‌گویند، گروه کاری و تماس هر دو تیم قرار است امروز شنبه (۱۵ قوس) روی جزئیات اجندای مذاکرات صلح بحث کنند.

همزمان زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در سلسله سفر هایش به منطقه در ترکیه است و روی پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح با مقام‌های ترکی بحث و گفت‌وگو می‌کند.

XS
SM
MD
LG