لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

عدم موجودیت مرکز درمان معتادان زن در ولایت کندهار


آرشیف، زنان معتاد به مواد مخدر در افغانستان
آرشیف، زنان معتاد به مواد مخدر در افغانستان

مرکز صحی برای تداوی زنان معتاد در کندهار وجود ندارد.

جمیله زن ۳۵ ساله معتاد به مواد مخدر است که هر روز در بیرون از خانه با معتادان مرد از هیرویین استفاده می‌کند.

وی مادر شش فرزند است و یازده سال می شود که به مواد مخدر معتاد شده است.

جمیله می‌گوید، شوهرش کاروبار مواد مخدر را می‌کرد و هرچند خود وی از مواد مخدر نفرت داشت، اما یکجا با شوهرش به مواد مخدر معتاد شد.

او افزود: "شوهرم مواد مخدر می‌فروخت و معتاد هم بود. من به سرو صورتم رسیده‌گی می‌کردم، از همین رو شوهرم فکر می‌کرد که کار بدی از دستم سر نزند. شوهرم پنجاه و یا شصت ساله بود. یک روز هیرویین را به من داد و گفت که آن را با بینی‌ام کش کنم تا زکامم خوب شود. من از هیرویین خیلی بدم می‌آمد، حتی از همین خاطر شوهرم را پودری صدا می‌زدم."

اشک و پشیمانی در چهره جمیله از دور دیده می‌شود.

وی می‌خواهد تداوی شود و مواد مخدر را ترک کند، به زنده‌گی عادی برگردد و با فرزندان خود یکجا شود.

آرشیف، زنان معتاد به مواد مخدر در افغانستان
آرشیف، زنان معتاد به مواد مخدر در افغانستان

او می‌گوید: "می‌خواهم همانند گذشته خانه و زنده گی داشته باشم. اگر شما واقعاً با من همدردی دارید، من را به شفاخانه ببرید، من نشه را ترک می‌کنم، همانند گذشته صاحب خانه و فرزند خواهم شد. حال نه از خانه چیزی می‌دانم و نه از فرزند، همانند دیوانه عصابم کار نمی‌کند و شب و روز تشویش می‌کنم."

خشونت‌های خانواده‌گی، فقر، دسترسی آسان و ارزان به مواد مخدر و موجودیت افراد معتاد در خانواده از عوامل اعتیاد زنان به مواد مخدر می‌باشد.

در حال حاضر هیچ مرکز تداوی زنان معتاد در کندهار وجود ندارد.

داکتر زمان میوندی رییس شفاخانه بیست بستر تداوی معتادان در کندهار می‌گوید، آنان برنامه تداوی منزل برای تداوی زنان معتاد را اجرا می‌کنند و در سال روان ۳۵ زن تحت همین برنامه تداوی شده است.

او افزود: "در حال حاضر مرکز تداوی معتادان زن در کندهار وجود ندارد، اما مرکز ما زنان معتاد را در خانه‌های شان تداوی می‌کند. هیچ مرکزی در کندهار وجود ندارد که زنان معتاد به آن مراجعه کنند و برای ۴۵ روز در آن بستری شوند، اما معتادانی که به مرکز ما مراجعه کنند ما آنان را طوری تداوی می‌کنیم که پس از انجام معاینات به آنان دوا می‌دهیم و سپس وی را در منزلش تحت تداوی قرار می‌دهیم."

رقیه اسکزی رییس امور زنان ولایت کندهار می‌گوید، نبود یک مرکز مجهز تداوی زنان معتاد به مواد مخدر سبب شده که از این زنان سوء استفاده جنسی صورت گیرد و از آنان در دُزدی، قاچاق مواد مخدر و فعالیت‌های تخریبی و تروریستی استفاده شود.

او گفت:"نه‌تنها زنان معتاد به مواد مخدر خود و صحت خود را با خطر مواجه ساخته اند، بلکه آنان دُزدی هم می‌کنند و در مسایل جنسی هم دخیل اند، از آنان در قاچاق مواد مخدر و فعالیت های تروریستی استفاده صورت می‌گیرد، این وضعیت واقعاً برای جامعه ما دردناک است."

تعداد زنان معتاد در ولایت کندهار دقیقاً معلوم نیست، اما به اساس بررسی‌های اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل UNODC در سال ۲۰۰۹ میلادی، تعداد زنان و مردان معتاد به مواد مخدر در کندهار به یک صد هزار تن می‌رسد.

مسئولان ریاست صحت عامه کندهار می‌گویند، در سال های اخیر تعداد معتادان مواد مخدر در این ولایت دو برابر افزایش یافته، اما تنها یک مرکز تداوی صد بستر در سطح این ولایت فعالیت دارد.

گزارش: صادق رشتینی

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:57 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG