لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

وزارت داخله: چندین تروریست به اتهام قتل ملاله میوند دستگیر شده اند


ملاله میوند
ملاله میوند

با گذشت شش روز از کشته شدن ملاله میوند جزییات کامل افراد بازداشت شده در این مورد با رسانه‌ها در میان گذاشته نشده است.

وزارت داخله می‌گوید در این مورد گروه‌هایی تروریستی دست دارند و به همین دلیل تلاش می‌شود اطلاعات کافی از افراد بازداشت شده به دست آید.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله روز سه‌شنبه (۲۵ قوس) به رادیو آزادی گفت: "تروریستانی که به اتهام کشتن ملاله میوند بازداشت شده‌اند، تحت تحقیق قرار دارند. ما فکر می‌کنیم که در این قضیه شبکه‌های دیگر تروریستی همکاری دارند."

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان

آقای آرین توضیح بیشتر نداد.

ملاله میوند فعال مدنی و گوینده تلویزیون انعکاس در ولایت ننگرهار روز پنجشنبه با راننده‌اش به دست افراد مسلح ناشناس به قتل رسید.

خانم میوند ۲۴ سال عمر داشه و از نزدیک به هشت سال در رسانه‌های ننگرهار فعالیت می‌کرد. کشته شدن ملاله در داخل و بیرون از کشور محکوم شده و آنرا حمله به آزادی بیان دانسته‌اند.

دیروز محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در نشست کابینه با خانواده ملاله ابراز همدردی کرد و از نیروهای امنیتی و دفاعی بخاطر بازداشت عاملان آن سپاسگزاری کرد.

در همین حال مقام‌های ننگرهار می‌گویند که اعترافات قاتلان ملاله پخش خواهد شد.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار به رادیوی آزادی گفت که دو تن به اتهام قتل بانو میوند در شام روز رویداد بازداشت شدند.

اما شماری از مدافعان رسانه‌ها می‌گویند که اگر حکومت خواهان پایان دادن به شک و تردیدها است، باید هر چه زودتر افراد بازداشت شده را به گونۀ علنی محکمه کند.

عبدالمعید هاشمی، مسئول کمیتۀ دفاع از خبرنگاران افغانستان به رادیوی آزادی گفت:
"نگرانی خانوادۀ رسانه‌یی افغانستان در پیوند به قتل ملاله میوند این است که آیا به راستی افراد بازداشت شده در این قضیه دخیل هستند یا نه؟ اگر حکومت خواهان توضیح به رسانه‌ها است، کار درست این است که محکمۀ علنی برگزار کند، اعترافات‌شان با رسانه‌ها شریک ساخته شود و قاتلان در مقابل رسانه‌ها حضور یابند تا آن زمان این قابل باور نیست."

آقای هاشمی از نهادهای امنیتی خواست که برای حفاظت از جان خبرنگاران تلاش کنند و اجازه ندهند که خبرنگاران تلف شوند.

این در حالی است که اخیراً خشونت علیه خبرنگاران افزایش یافته و باعث نگرانی جامعۀ رسانه‌یی افغانستان شده است.

الیاس داعی و یما سیاوش
الیاس داعی و یما سیاوش

قتل چند خبرنگار در دو ماه اخیر از جمله قتل یما سیاووش گویندۀ پیشین طلوع‌نیوز، الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند، ملاله میوند در ننگرهار و مرگ مرموز فرید امینی گویندۀ تلویزیون آریانا در کابل به این نگرانی‌ها افزوده است.

با آن‌که سخنگوی وزارت داخله در روز نخست رویداد قتل آقای امینی را خودکشی اعلام کرد، اما پس از آن که خانوادۀ وی و نهادهای حامی خبرنگاران خواهان بررسی بیشتر این رویداد شدند، اکنون وزارت داخله می‌گوید که نتایج بررسی‌هایش را تا پایان هفتۀ جاری با مردم شریک خواهد ساخت.

XS
SM
MD
LG