لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

آغاز مرحله دوم مذاکرات؛ "آتش‌بس در صدر اجندا است"


آرشیف، اعضای مذاکره کننده هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در قطر
آرشیف، اعضای مذاکره کننده هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در قطر

تیم‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان امروز شنبه (۲۰ جدی) در مورد موضوعات شامل اجندا بحث می‌کنند.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح در یک پیام ارسالی به رسانه ها گفته که تیم آنها آمادگی کامل دارد و در مذاکرات موضوع آتش‌بس را روی میز می‌گذارند.

او می‌گوید: "هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان در مورد این دور مذاکرات و نشست‌های پیشرو آمادگی کامل دارد. آتش‌بس خواست مردم است و تیم جمهوری اسلامی افغانستان که از مردم نمایندگی می‌کند خواست مردم افغانستان را روی میز مذاکره مطرح کرده و روی آن تاکید می‌کند."

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

هرچند مردم عام افغانستان مکرراً خواهان آتش‌بس شده اند اما جنگ و حملات علاوه بر آن که کم نشده، افزایش هم یافته و حداقل در چهار ماه گذشته حملات هدفمند و گروهی نیز بیشتر شده.

حمله بر پوهنتون کابل، کشته شدن خبرنگاران از جمله خبرنگار رادیو آزادی الیاس داعی در ولایت هلمند و همچنان کشته شدن فعالان مدنی سبب نگرانی مردم شده است.

الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در ولایت هلمند که در انفجار ماین مقناطیسی جان باخت
الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در ولایت هلمند که در انفجار ماین مقناطیسی جان باخت

طالبان به این نظر اند که هنوز صحبت کردن در مورد ‌آتش‌بس پیش از وقت می‌باشد.

ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان گروه طالبان در این مورد در صحبت با رادیو آزادی گفت: "آتش‌بس یکی از نیازمندی‌ها است و این هم تصریح شده که آتش‌بس یکی از موضوعات اجندا می‌باشد. اما تا حالا اعتماد جانبین به او حد نیست که در میان خود بتوانیم اعتماد بکنیم بر جانب مقابل. ما هم تقاضای این را داریم که مذاکرات زودتر منتج به یک نتیجه خوب شود."

علاوه بر حکومت و مردم افغانستان جامعه جهانی بطور خاص ایالات متحده که با طالبان پیمان امضا کرده است مکرراً از آنها خواسته اند خشونت‌ها را کاهش بدهند و به صلح زمینه را فراهم سازند. اما بر عکس خشونت‌ها در افغانستان بعد از آغاز مذاکرات در ماه سپتمبر سال گذشته میلادی بیشتر شده است.

برای آغاز مرحله نو مذاکرات صلح در افغانستان هیئت دولت افغانستان به تاریخ (۱۶ جدی) به قطر رسید.

در مرحله نخست مذاکرات که تقریباً سه ماه دوام کرد آنها بر طرزالعمل مذاکرات اصلی بعد از بسیار مشکلات به موافقه رسیدند و خواسته های خود را به یکدیگر پیشنهاد کردند.

از سوی حکومت افغانستان آتش‌بس و حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته در صدر خواسته ها قرار دارند. از سوی طالبان آزادی تقریبا ۷ هزار زندانی آنها یک موضوع مهم اجندا می‌باشد.

XS
SM
MD
LG