لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۴

وزارت خارجه: تلاش‌ها برای موفقیت گفت‌وگوهای صلح آغاز شده است


وزارت خارجه افغانستان
وزارت خارجه افغانستان

همزمان با آغاز دور دوم مذاکرات صلح میان هیئت‌های دولت و طالبان، وزارت خارجه افغانستان تلاش‌ها را در سطح جهانی نیز برای موفقیت این گفت‌وگوها افزایش داده است.

گران هیواد سخنگوی این وزارت امروز شنبه (۲۰ جدی) در پیام ویدیویی که به رسانه‌ها فرستاده گفته که محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان در روزهای اخیر با مقام‌های شماری از کشورهای منطقه و فرا منطقه صحبت کرده است.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

به گفته آقای هیواد، وزیر خارجه افغانستان از این مقام‌ها خواسته که از روند جاری صلح در این کشور حمایت کنند: "وزیرخارجه افغانستان در دو روز اخیر با وزیران خارجه و نمایندگان برخی کشورها و همچنین با نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان و نماینده امریکا برای این کشور گفت‌وگو کرد. تلاش می‌شود که حمایت آنها از روند صلح به دست آید. وزیر خارجه افغانستان با وزیران خارجه هند، ترکمنستان، استرالیا، کانادا، ناروی و اندونیزیا گفت‌وگوهای مفصل و موثر را انجام داد."

تلاش‌های دیپلماتیک برای جلب هرچه بیشتر حمایت منطقه‌ای و جهانی از روند صلح افغانستان در حالی آغاز شده که همین حالا هیئت‌های مذاکره کننده دولت و طالبان در قطر هستند و قرار است که امروز گفتگوهای اصلی را آغاز کنند.

روز چهارشنبه گذشته دو طرف در نشست مقدماتی تصمیم گرفتند که بحث‌ها روی موضوع اصلی را روز شنبه یعنی امروز آغاز کنند.

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

در عین حال فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی که در دوحه پایتخت قطر به سر می‌برد به رادیو آزادی گفت که موضوع برقراری آتش‌بس در صدر اولویت‌های هیئت مذاکره کننده دولت قرار دارد: "اولین موضوع در اجندا از طرف ما آتش‌بس خواهد بود. طالبان نیز اولویت‌های خواهند داشت. پس از توافق دو طرف روی مسایل اساسی مذاکره آغاز می‌شود. هیئت دولت افغانستان برای گفت‌وگوها امروز آمادگی کامل دارد."

حکومت افغانستان در حالی روی تامین آتش‌بس تاکید می‌کند که در این اواخر درگیری ها، انفجارها و حمله‌های هدفمند در کابل و شماری ولایت‌ها افزایش یافته است.

این حمله‌ها نگرانی هایی را در سطح ملی و بین‌المللی نیز در پی داشته و حتی گفته شده که ممکن گفت‌وگوهای صلح را نیز متاثر کند.

حکومت همواره طالبان را مسئول این حمله‌ها دانسته اما طالبان تاکید کرده که این حمله‌ها از سوی مخالفان روند صلح انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG