لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

امیدواری شورای عالی مصالحه برای رسیدن به توافق سیاسی در میز مذاکره


آرشیف: مراسم گشایش مذاکرات صلح در قطر
آرشیف: مراسم گشایش مذاکرات صلح در قطر

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان امیدوار است که در مرحلۀ دوم مذاکرات بین‌الافغانی روی مسایل مورد اختلاف توافق صورت گیرد تا هرچه زودتر زمینه برای برقراری صلح و ثبات در این‌کشور فراهم گردد.

شورای عالی مصالحۀ ملی ابراز امیدواری کرده که در مرحلۀ دوم گفتگوها میان تیم‌های مذاکراتی دولت و طالبان در قطر، هرچه زودتر روی مسایلی توافق صورت گیرد که در نتیجۀ آن زمینه برای برقراری ثبات در این‌کشور فراهم می‌شود.

فریدون خوزون سخنگوی این شورا به رادیو آزادی گفت که در جریان گفتگوهای جاری روی مسایل مورد اختلاف توافق صورت می‌گیرد.

فریدون خوازون
فریدون خوازون

آقای خوزون افزود: "هر موضوع که برای توافق سیاسی مشکل ایجاد می‌کند از راه گفتگو در میز مذاکره حل خواهد شد. امیدواریم زودتر به یک توافق سیاسی برسیم که در نتیجه آن شاهد تامین یک صلح با عزت و دایمی در کشور باشیم."

شماری از نهادهای مستقل که مذاکرات جاری صلح را از نزدیک نظارت می‌کنند پیش از این، از نیاز حضور یک جانب سومی و ناظر سخن گفته بودند.

حرکت مردمی صلح یکی ازین نهادهاست که گفته بود به این هدف که مرحله دوم گفتگو‌ها با بنبست و کندی مواجه نشود نیاز است یک گروه بیطرف مردمی ایجاد شده و روی مسایل بزرگ اختلافی اگر نیاز باشد جرگۀ سنتی را فراخواند.

اقبال خیبر رییس حرکت مردمی صلح می‌گوید: برای حل مسایل اختلافی نیاز است یک جانب سومی و مطلقاً بی‌طرف گماشته شود تا میان دو جانب مسایل مورد اختلاف را حل کند، این یک بحث منطقی است. اگر احیاناً گروه سوم این مسئله را حل کرده نتواند یک کمیته مشترک متشکل از نماینده‌گان دو جانب و ملل متحد تهیه شود و براساس یک میکانیزم خاص لویه جرگۀ عنعنوی را فراخواند و آنچه لویه جرگه فیصله کرد به آن احترام گذاشته شود.

آرشیف: کاروان صلح هلمند
آرشیف: کاروان صلح هلمند

ولی سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید یک گروه بین‌المللی به شمول ملل متحد از مذاکرات جاری نظارت می‌کند. فریدون خوزون به رادیو آزادی گفت، نکاتی که منبع تشویش جهانیان است از سوی همین گروه حل می‌شود.

علاوه بر اینکه دو طرف مذاکره می‌کنند، یک گروپ حمایت از پروسه صلح هم داریم که سازمان ملل، امریکا و کشور میزبان قطر شامل آن است و هر موضوعی که نیاز به همکاری جهانی داشته باشد این گروۀ جهانی یا گروه حمایت از صلح در آن بخش همکاری می‌کند، فکر می‌کنم نیازی به یک جانب سومی نیست. برای موفقیت این پروسه حمایت کافی بین‌المللی را با خود داریم.

اینکه مرحله دوم مذاکرات تاچی وقت ادامه میابد معلوم نیست. هیئت مذاکره کننده دولت گفته است دراین دور تاحد زیاد روی برقراری آتش بس بحث می‌شود.

اولین مرحله گفتگوهای بین‌الافغانی به تاریخ دوازدهم سپتمبر سال گذشته آغاز شد که بعد از سه ماه گفتگو، دو جانب روی صحبت‌های اصلی و آجندای گفتگو‌های بین‌الافغانی توافق کردند.

XS
SM
MD
LG