لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

وزارت مالیه: کار روی افزایش معاشات معلمان آغاز می‌شود


آرشیف، یکی از مکاتب کابل
آرشیف، یکی از مکاتب کابل

پس از دو بار رد طرح بودجه ملی سال ۱۴۰۰ از سوی ولسی جرگه، اکنون وزارت مالیه می‌گوید با همکاری کمیسیون اصلاحات اداری روی یکسان‌سازی و افزایش معاش کارمندان دولتی بخصوص آموزگاران کار می‌کنند.

در اعلامیه‌‌ای که این وزارت منتشر کرده، آمده است که سه ماه پیش محمد‌اشرف غنی رئیس جمهوری موضوع متوازن کردن معاش‌های کارمندان دولتی را در نشست کابینه مطرح کرده بود و اکنون کار روی آوردن تغییرات در طرح بودجه جریان دارد.

شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان
شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه در این باره به رادیو آزادی گفت: "فیصله رهبری جمهوری اسلامی افغانستان این بود که با در نظر داشت وضعیت اقتصادی و اینکه به کارمندان پایین‌رتبه بخصوص طبقه معلم کمک کرده باشیم، یک کمیته مشترک از وزارت مالیه، کمیته خدمات ملکی و ادارات مربوطه ساخته شود تا بتوانیم با در نظر داشت امکانات مالی معاشات معلم‌ها را بلند ببریم."

در اعلامیه وزارت مالیه همچنین آمده که با توجه به پیشنهاد نمایندگان ولسی جرگه، پنج میلیارد افغانی از بودجه اداره امور و ۶۰۰ میلیون افغانی از بودجه کودهای ۹۱ و ۹۲ کم شده و به بودجه ادارات دیگر منتقل شده است.

با این حال برخی از اعضای ولسی جرگه می‌گویند تا زمانی که معاش‌های امتیازی برخی مقام‌های دولتی و بودجه کودهای ۹۱ و ۹۲ کاهش نیابد، بودجه سال ۱۴۰۰ را تایید نخواهند کرد.

عظیم کبرزانی، عضو ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که امیدوار است در طرح سوم بودجه ارائه شده از سوی کابینه، تغییرات لازم برای یکسان‌سازی معاشات آورده شود: "از گامی که حکومت برداشته ما استقبال می‌کنیم. امیدوار هستیم در طرح سومی که به پارلمان ارائه می‌شود، اصلاحات در نظر گرفته شود تا عدالت به گونه نستبی تامین شود."

مجموع بودجه ملی برای سال مالی ۱۴۰۰ مبلغ ۴۷۳ میلیارد افغانی شامل ۳۱۱ میلیارد افغانی بودجه عادی و ۱۶۱ میلیارد افغانی بودجه توسعه‌ای است.

منابع حکومت هنوز در باره زمان ارسال طرح بودجه به مجلس اظهار نظر نکرده اند، اما وزارت مالیه خواستار تصویب هرچه زودتر آن از جانب ولسی جرگه شده است.

XS
SM
MD
LG