لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

"خواست حکومت افغانستان از اداره جدید امریکا"


جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده
جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده

حکومت افغانستان از اداره جدید ایالات متحده می‌خواهد که به توافقات که بین کابل و واشنگتن امضاء شده، ارج بگذارد.

جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده امروز در حالی به‌عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور امریکا حلف وفاداری یاد خواهد کرد که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان در پایین‌ترین حد آن یعنی به ۲۵۰۰ تن رسیده است.

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در یک مصاحبه تازه خود با شبکه بین‌المللی بی‌بی‌سی گفت که واشنگتن و کابل توافقنامه‌های مختلف همکاری بین هم دارند.

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان
امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان

آقای صالح افزود: "ما از آنها خواهیم خواست که به «آن توافقنامه‌ها» ارج بگذارند که همرای ما امضاء کرده اند. آنها توافقنامه شراکت ستراتیژیک و توافق دوجانبه را امضاء کرده اند. براساس آن، آنها به حکومت افغانستان اطلاع می‌دهند و در مورد اخراج مناسب و منظم نیروها با حکومت افغانستان کار می‌کنند."

پیش از این رئیس جمهور اشرف غنی هم در مورد کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان، روی هماهنگی بین کابل و واشنگتن تاکید کرده بود.

اما گروه طالبان از رئیس جمهور جدید امریکا می‌خواهد که به توافقنامۀ متعهد باقی بماند که از سوی اداره دونالد ترمپ با نماینده‌های این گروه در "۲۹ فبروری ۲۰۲۰" در قطر امضاء شد.

ذبیح‌الله مجاهد که خود را یکی از سخنگویان این گروه معرفی می‌کند دیروز در صحبت با رادیو آزادی از اداره جوبایدن خواست که بر پیمان دوحه جدی باشد.

شماری از هیئت‌ سیاسی گروه طالبان در قطر
شماری از هیئت‌ سیاسی گروه طالبان در قطر

او گفت: "پیمان دوحه سند مهم بخاطر حل منازعه فعلی است که هم جنگ امریکا را به پایان می‌رساند و هم کشور ما را از اشغال نجات می‌دهد و حکومت جدید امریکا با در نظرداشت منافع ملی خود باید در این مورد جدی باشند."

جوبایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود در مورد ماموریت نیروهای امریکایی در افغانستان و سرنوشت آن ماموریت بگونه واضح حرف نزده.

اما هاشم وحدتیار رئیس انستیتوت امور بین‌المللی در واشنگتن به این باور است که مشارکت سیاسی بین اداره بایدن و کابل بهبود می‌یابد.

آقای وحدتیار افزود: "روابط کابل و واشنگتن بهتر خواهد شد در اداره جوبایدن که فردا آغاز می‌شود زیرا بدیل دیگری ندارند غیرهمدیگر که باید به همدیگر اتکا بکنند."

حکومت افغانستان خواهان تعهد اداره جوبایدن به توافقنامه‌های است که بین واشنگتن و کابل امضاء شده و طالبان از بایدن می‌خواهند که به توافقنامه با این گروه متعهد باقی بماند.

جوبایدن رئیس جمهور منتخب امریکا ممکن در روزهای نزدیک جزیات پالیسی اداره خود در مورد افغانستان را روشن سازد.

XS
SM
MD
LG