لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۴

موعد محاکمه استیضاح دونالد ترمپ مشخص شد


دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده امریکا

ناسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا در نظر دارد که روز دوشنبه مسودهٔ استیضاح دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق امریکا را به مجلس سنا بفرستد.

مجلس سنا، محاکمهٔ ترمپ را به اتهامات «تحریک شورش» در ۶ ماه جنوری برای محاصره و تهاجم مرگبار بر ساختمان کانگرس، آغاز می‌کند.

چاک شومر رهبر اکثریت در مجلس سنای امریکا دیروز جمعه در بیانیه‌اش موعد استیضاح را اعلام کرد: "سنا محاکمهٔ استیضاح دونالد ترمپ را به پیش می‌برد. این یک محاکمه کامل و عادلانه خواهد بود.اما اشتباه نکنید، زمانیکه محاکمه پایان یافت، سناتوران تصمیم خواهند گرفت، آنها باور می‌کنند که دونالد ترمپ شورشی را علیه ایالات متحده تحریک کرده."

چاک شومر
چاک شومر

او در ادامه سخنان خود گفت که عدهٔ از جمهوریخواهان استدلال می‌کنند که محاکمهٔ ترمپ غیر قانونی است، زیرا او دیگر رئیس جمهور نیست.

شومر به پاسخ این سناتوران می‌گوید که این بی معناست که رئیس جمهور و یا هر مقام دیگر که باشد در برابر کشور جرم مرتکب شود و از وظیفه کنار رود، از تعقیب قانونی معاف می‌شود.

در نتیجه هجوم طرفداران ترمپ در ۶ ماه جنوری به قصر کانگرس ۵ نفر کشته شدند.

هجوم، بعد از آن صورت گرفت که دونالد ترمپ بدون ارایه اسناد و شواهد مدعی شد که در انتخابات ریاست جمهوری سوم ماه نومبر تقلب شده است.

هجوم حامیان دونالد ترمپ بر قصر کانگرس ایالات متحده امریکا
هجوم حامیان دونالد ترمپ بر قصر کانگرس ایالات متحده امریکا

دونالد ترمپ اولین رئيس جمهور امریکاست که در دوره ریاست جمهوری اش دو باره استیضاح می‌شود و اولین رئیس جمهور امریکاست که استیضاح او بعد از پایان دورهٔ کارش صورت می‌گیرد.

او بار نخست به خاطر اینکه جمهوریخواهان اکثریت مجلس سنا را در اختیار داشتند، برائت گرفت.

در استیضاح نخست او متهم بود که بالای اوکراین فشار آورده تا در باره جو بایدن و هنتر بایدن پسرش تحقیقات کند.

اما این بار دموکرات‌ها در هر دو مجلس اکثریت اند.

ترمپ پس از پایان دوره کارش به فلوریدا رفت و در مراسم سوگند جانشین خود جو بایدن اشتراک نکرد.

XS
SM
MD
LG