لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

ولسی جرگه: حکومت خسارات وارده بر تاجران را جبران کند


خسارات وارده ناشی از آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه. Feb 15 2021
خسارات وارده ناشی از آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه. Feb 15 2021

جلسه عمومی ولسی جرگه افغانستان در روز چهارشنبه (۲۹ دلو) به موضوعات اقتصادی این کشور، به ویژه حادثه آتش‌سوزی گمرک اسلام قلعه ولایت هرات پرداخت.

اعضای ولسی‌جرگه گفتند، اگر از فساد در گمرک جلوگیری، روند رسیدگی به اسناد گمرکی سریع‌تر و خدمات اولیه به وقت آن انجام می‌شد، چنین فاجعه‌ای رخ نمی‌داد.

میررحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه افغانستان
میررحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه افغانستان

میررحمان رحمانی رئیس این مجلس از حکومت خواست تا خسارات وارد شده به تاجران را جبران کند: "آتش‌سوزی مهیب در اسلام قلعه صدها کانتینر تاجران را سوزاند و خسارات زیادی به بخش خصوصی در افغانستان وارد کرد، ما به شدت نگران هستیم، پیدا کردن علت آتش‌سوزی ضروری است. دولت باید خسارت سکتور خصوصی را جبران کند تا اقتصاد کشور رشد کند و شکست نخورد."

برخی از نمایندگان مجلس تاکید کردند که یک هیئت پارلمانی از اسلام قلعه دیدار کرده و برای بررسی این حادثه، اطلاعات دقیق را جمع آوری کنند.

عمر نصیر مجددی یکی از اعضای این مجلس گفت: "باید هیئتی تعیین شود تا به اسلام قلعه برود و علت و چگونگی وقوع این حادثه را دریابد. همچنین باید مشخص شود چه کسی کالاها را پس از حادثه به سرقت برده است."

در همین حال وزارت مالیه کشور نیز به تاجران اطمینان داده که پس از ارزیابی حادثه آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه هرات، باید به خسارات وارد شده به گونه جدی رسیدگی شود.

اما این وزارت در باره اظهارات نمایندگان مجلس در پیوند به فساد اداری و کندی روند گمرکی توضیحی نداد.

فرید نوښت مسئول مطبوعاتی وزارت مالیه به رادیو آزادی گفت موضوع آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه تحت نظارت این وزارت است: "جمهوری اسلامی افغانستان یک کمیته مختلط را برای بررسی آتش‌سوزی گمرک اسلام قلعه به منطقه اعزام کرده است. یک هیئت مشترک به سرپرستی معین عواید و گمرکات برای بررسی این حادثه موظف شده تا از چگونگی حادثه، خسارات وارد شده و رسیدگی به خسارات گزارشی را تهیه کرده به رئیس جمهور ارائه خواهد کرد."

وقوع آتش‌سوزی عظیم در بندر اسلام قلعه هرات
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:05 0:00

روز شنبه (۲۵ دلو) صدها تانکر مربوط به تاجران افغان در گمرک اسلام قلعه ولایت هرات آتش گرفتند که به تجار میلیون‌ها دالر خساره وارد کرده، اکنون تاجران خواستار جبران این خسارات هستند.

XS
SM
MD
LG