لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

ایجاد باغ‌های میوه جا گزین کشت کوکنار در کنر


باغ مالته در ولایت کنر
باغ مالته در ولایت کنر

میراجان ۶۰ ساله بیل بدست دارد و باغ های مالته را آبیاری می‌کند. باغ میراجان در سمت جنوب شهر اسعدآباد، در منطقه لاهور ولسوالی مروره موقعیت دارد.

میراجان می‌گوید، زمین‌های زراعتی وی حدود ده متر از دریای کنر بلند است، در گذشته نمی‌توانست برای آبیاری زمین هایش آب تهیه کند، از همین رو کوکنار کشت می‌کرد، زیرا کوکنار به آب کمتر نیاز دارد.

حال که زمین‌هایش با کمک انرژی آفتابی از دریایی کنر آبیاری می‌شود، وی بجای کوکنار در زمین هایش باغ‌های مالته، لیمو و سایر میوه‌ها را ساخته، که عاید مالی آن چند برابر کوکنار می‌باشد: "حال به ساخت باغ‌ها رو آوردیم، چون با باغ علاقه داریم. این باغ که در ده جریب زمین ساخته شده، دو بخش آن باغ مالته و یک بخش آن باغ لیمو است. ما می‌خواهیم چیزی کشت کنیم که ضرر آن به انسان نرسد. کوکنار بته نشه آور است، با کشت آن جوانان و دیگر افراد جامعه ضرر می‌دیدند. از همین رو باغ میوه ساختیم و بیش از این کوکنار کشت نمی‌کنیم."

این تنها میراجان نیست که نمی‌خواهد دگر بر زمین‌هایش کوکنار کشت کند، بلکه شماری زیاد از دهقانان در کنر در پی کشت بدیل اند و می‌خواهند باغ‌های میوه بسازند.

سید اسحاق ۶۵ ساله باشنده ولسوالی سرکانو، عصا بدست دارد و در باغ‌های شفتالو قدم می‌زند، او در زیر درخت شفتالو ایستاده و به زنبورهای عسل نگاه می‌کند که برای تهیه عسل گرد گل‌های شفتالو حلقه زده اند.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت: "در گذشته دهقانان بالای این زمین‌ها کوکنار کشت می‌کردند، حال ما بالای آن باغ شفتالو و نارنج ساخته ایم. در زمین‌های آن رومی می‌کاریم. تنها امسال هر دهقان از زمین خود از بیست تا سی لک افغانی عاید بدست آورده است."

حاصلات مالته
حاصلات مالته

مسئولان حکومتی در ولایت کنر می‌گویند، آنان برای دهقان‌ها در رابطه به زیان‌های کوکنار و منافع باغ‌های میوه آگاهی دادند و برعلاوه آن، با دهقان‌ها در ساخت باغ‌های میوه کمک کردند.

نجیب‌الله عادل مسئول امور باغداری ریاست زراعت ولایت کنر می‌گوید: "ریاست زراعت ولایت کنر تلاش کرده تا نباتات دارای عاید زیاد را تروج کند، ما در ساخت باغ‌ها، کشت سبزیجات و ساخت سبزخانه‌ها همکاری کردیم. بناءً کشت کوکنار در ولایت کنر تقریباً صفر شده است. ما به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم تا کشت کوکنار را به صفر برسانیم."

دهقان‌ها در حالِ در برخی مناطق ولایت کنر به کشت کوکنار نه گفته و بجای آن باغ‌های میوه می‌سازند که حال نیز به شمول برخی ولسوالی‌های ولایت کنر، در ۲۲ ولایت افغانستان عملاً کوکنار کشت می‌شود و از تولید تریاک به عنوان یک منبع عاید استفاده صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG