لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

گزارش: تلفات کودکان در افغانستان کاهش خشونت علیه آن‌ها افزایش یافته است


شماری از کودکان افغان
شماری از کودکان افغان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارش تازه خود نوشته که تلفات کودکان در منازعات مسلحانه امسال در مقایسه با پارسال بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته است.

این کمیسیون در گزارش سالانه خود از وضعیت کودکان در افغانستان نوشته که در برابر این کاهش، میزان خشونت خانوادگی با کودکان ۱۶ درصد افزایش یافته است.

راضیه صیاد، عضو این کمیسیون در بخش کودکان گفت که این گزارش بر اساس مصاحبه با ۵۳۱۸ کودک شامل ۳۸۰۷ پسر و ۱۵۰۹ دختر در ۱۸ ولایت تهیه شده است: "در سال مالی ۱۳۹۹ از میان ۵۳۱۸ طفل شامل تحقیق ۱۳۹۱ تن که برابر است با ۲۶.۲ درصد قربانی خشونت بوده‌اند. بنابراین، در سال مالی ۱۳۹۹ موارد خشونت علیه کودکان ۱۶ درصد افزایش یافته است، اما میزان تلفات کودکان در منازعات مسلحانه در مقایسه با سال قبل نسبت به تلفات کل افراد ملکی ۱.۲ درصد و نسبت به تلفات کودکان ۲۵.۱ درصد کاهش داشته است."

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که خشونت‌ها در برابر کودکان شامل خشونت‌های روانی، فزیکی، اقتصادی، جنسی و انواع خشونت‌های دیگر بوده است.

کودکی که در جریان جنگ در تخار زخمی شده برای درمان به یکی از شفاخانه های این ولایت منتقل شده است October 22, 2020
کودکی که در جریان جنگ در تخار زخمی شده برای درمان به یکی از شفاخانه های این ولایت منتقل شده است October 22, 2020

براساس این تحقیق، خشونت‌های ثبت شده علیه کودکان شامل ۱۱ مورد قتل، ۳۴ مورد خشونت جنسی، دو مورد سوختگی، دو مورد قطع عضو، ۱۱۷ مورد لت‌وکوب و ۴۶۳ مورد انواع دیگر خشونت فیزیکی می‌شود.

کمیسیون حقوق بشر، پولیس، اعضای خانواده، کارفرمایان، معلمان و دیگر افراد جامعه را عاملان خشونت با کودکان دانسته است.

براساس گزارش این کمیسیون، از حدود ۵۸۰۰ مورد تلفات غیرنظامی در سال ۱۳۹۹، ۲۰۱۹ تن آنها کودک بوده‌اند. تلفات کودکان در سال گذشته ۲۶۹۶ نفر از ۱۰۷۷۲ نفر بود.

در همین حال کارشناسان مسائل کودکان می‌گویند سطح پائین اگاهی عمومی از دلایل اصلی خشونت علیه کودکان است.

عطاوالله ویسا کارشناس مسائل کودکان گفت: "به نظر من فقر، جنگ و بخصوص پایین بودن سطح آگاهی از حقوق کودکان در جامعه بخصوص خانواده‌ها، سبب شده که خشونت‌ها در برابر کودکان افزایش پیدا کند. در این جا حکومت و خانواده‌ها مسئول هستند که کودکان را مورد حمایت قرار بدهند."

شماری از کودکان در یکی از مکاتب ولایت جوزجان November 17 2020
شماری از کودکان در یکی از مکاتب ولایت جوزجان November 17 2020

کمیسیون حقوق بشر به محرومیت کودکان از آموزش نیز اشاره کرده است. براساس این گزارش، میزان محرومیت کودکان از آموزش امسال شش و نیم درصد افزایش یافته است.

نهادهای حقوق بشری در افغانستان بارها خواستار اقدام جدی دولت برای بهبود وضعیت حقوق بشری کودکان در این کشور شده‌اند.

XS
SM
MD
LG