لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

یونیسف: از هر ۱۰ کودک فقیر در افغانستان،‌ ۵ تن به سوء تغذیه دچار اند


آرشیف: یک کودک بیمار سوء تغذیه در افغانستان
آرشیف: یک کودک بیمار سوء تغذیه در افغانستان

سازمان ملل متحد​ در گزارش تازه‌اش وضعیت مصونیت غذایی کودکان را‌ در افغانستان نگران‌کننده خوانده‌است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل‌متحد یا یونیسف در گزارش تازه‌اش که در اول دلو پخش کرده گفته که اکنون از هر ۱۰‌ کودک فقیر در افغانستان ۵ تن آن علایم‌ تغییر ناپذیر سوء تغذیه را دارند.

در این گزارش افغانستان در جمع ۲۳ کشوری که مصونیت غذایی زیاد ندارد، در رده دوم قرار گرفته‌است.

یک کودک بیمار سوء تغذیه در افغانستان
یک کودک بیمار سوء تغذیه در افغانستان

در این‌ گزارش که از سوی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل‌متحد، سازمان جهانی غذا و زراعت‌، سازمان صحی جهان و سازمان جهانی غذا تهیه شده آمده که در افغانستان با گذشت هر ماه شمار کودکان که به سوء‌ تغذیه دچار اند افزایش می‌یابد.

این‌ گزارش افزوده که در ۱۲ ماه آینده نزدیک به ۱ میلیون کودک افغان با سوء تغذیه روبرو خواهند شد.

در سطح جنوب آسیا افغانستان بیش‌ترین‌ شمار کودکان‌ آغشته به سوء‌ تغذیه را دارد.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف در افغانستان می‌گوید که در سطح جنوب آسیا افغانستان بیش‌ترین‌ شمار کودکان‌ آغشته به سوء‌ تغذیه را دارد.

فریدون آرین سخن‌گوی این نهاد می‌گوید: "گزارشی که دیروز توسط یونیسف و سه سازمان تخصصی سازمان‌ ملل‌متحد نشر شد تاثیرات اقتصادی کووید-۱۹‌ بر پر نفوس‌ترین‌ منطقه‌ جهان تهدیداتی را نشان‌دهی می‌کند که در راستای وعده‌های غذایی و تغذیه تقریباً ۲‌ میلیارد انسان در این منطقه می‌باشد‌. این گزارش همچنان وضعیت وخیم افغانستان را برجسته می‌سازد که دارای بلندترین میزان اطفال دچار سوء تغذیه در بین کشورهای جنوب آسیا است. طوری که در افغانستان‌ این میزان دو برابر دیگر کشورهای منطقه است."

وزارت صحت افغانستان‌ نیز می‌پذیرد که در مقایسه با هر زمانی شمار اطفال که به سوء تغذیه دچار اند بیشتر شده است.
وزارت صحت افغانستان‌ نیز می‌پذیرد که در مقایسه با هر زمانی شمار اطفال که به سوء تغذیه دچار اند بیشتر شده است.

گسترسش ویروس کرونا، ازدیاد فقر، جنگ، رویدادهای طبیعی و توجه‌ اندک به کودکان از عامل‌های افزایش شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه شناخته شده‌است.

وزارت صحت افغانستان‌ نیز می‌پذیرد که در مقایسه با هر زمانی شمار اطفال که به سوء تغذیه دچار اند بیش‌تر شده‌است.

نورالله تره‌کی معاون‌ سخن‌گوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که گسترش ویروس کرونا و مشکل‌های اقتصادی از علت‌های افزایش آن در افغانستان است.

آقای ترکی می‌افزاید: "در افغانستان هم‌ فیصدی سوء تغذیه حدود ۳۷ فیصد است که شماری از مردم ما با آن دست به گریبان است و در منطقه‌هایی که دور است و مردم دسترسی زیاد به مواد خوراکی ندارند بیشتر به سوء تغذیه دچار هستند."

ویروس کرونا از لحاظ اقتصادی زندگی ۱ اعشاریه ۹ میلیارد تن را سخت تحت تاثیر قرار داده

در این‌‌ گزارش سازمان ملل‌متحد نیز آمده که ویروس کرونا از لحاظ اقتصادی زندگی ۱ اعشاریه ۹ میلیارد تن را سخت تحت تاثیر قرار داده و نزدیک به ۲ میلیارد تن را در گوشه‌های مختلف جهان با کمبود مواد غذایی و سوء تغذیه دچار کرده‌است.

سازمان ملل متحد در حالی نگرانی خود را از مصونیت غذایی کودکان در افغانستان بیان کرده که در گزارش سازمان حمایت از کودکان که در سی‌ام جدی پخش شد آمده بود که از جمع ۱۸ اعشاریه ۴‌میلیون تن در افغانستان که با کمک‌های بشری نیاز دارد ۹ اعشاریه ۷ میلیون تن آن کودکان است.

XS
SM
MD
LG