لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

یک نوع بیماری ساری و کشنده در ولسوالی خانقا جوزجان شیوع کرده است


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

ساکنان قریه ایلیک رباط ولسوالی خانقاه جوزجان از افزایش رقم مبتلایان به بیماری گلو دردی ساری و کشنده ابراز نگرانی می‌کنند.

خیر محمد ۵۰ ساله از قریه ایلیک رباط است. او به رادیو آزادی گفت: "بنابر دور بودن مراکز صحی، کمبود کلینیک‌ها، عدم آگاهی مردم از این نوع بیماری و نبود امنیت سبب شده این بیماری ساری در قریه ما شیوع پیدا کند."

ایلیک رباط یکی از قریه‌های ناامن در مسیر شبرغان‌آقچه واقع است.

ساکنان ایلیک رباط از حکومت، بخش‌های صحی و موسسات همکار خواستار جلوگیری از افزایش بیماری گلو دردی در قریه‌شان شده است.

داکتر عبدالغفار خوشیوال رئیس صحت عامه جوزجان شیوع این بیماری را تایید کرد و گفت که تا کنون دو کودک چهارده و دوازده ساله در اثر ابتلا به این بیماری در قریه ایلیک رباط جان خود را از دست داده اند.

داکتر خوشیوال گفت: "بیماری گلو دردی ساری که کشنده هم است شیوع پیدا کرده بیشتر اطفال زیر سن پانزده سال به آن مصاب می‌شوند. وقتی ما از شیوع آن واقف شدیم تیم داکتران را توظیف نمودیم که منطقه را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند."

موقعیت ولایت جوزجان در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت جوزجان در نقشه عمومی افغانستان

بر اساس معلومات خوشیوال پس از بررسی‌های ابتدایی واضح شد که در پنجاه خانواده ایلیک رباط، کودکان به گلو دردی ساری و کشنده مبتلا شده اند.

مسئولان صحت عامه جوزجان جلوگیری از شیوع این بیماری فوراً، ده بستر را در شفاخانه اطفال افغان‌ترک شبرغان و ده بستر دیگر را در شفاخانه ولایتی جوزجان آماده کرده اند.

تا حال آمار مشخصی از مبتلایان به بیماری گلو دردی ساری در افغانستان وجود ندارد، اما مسئولان صحت عامه جوزجان از مبتلا شدن پنجاه خانواده در قریه ایلیک رباط ولسوالی خانقاه جوزجان خبر می‌دهند.

قرار اظهارات رئیس صحت عامه جوزجان اگر واضح شود که این بیماری دیفتری است زندگی مردم جوزجان را با خطر جدی مواجه می‌سازد.

او علاوه کرد، در صورت تثبیت شدن آن به بیماری دیفتری دوای آن در بازار و ریاست صحت عامه جوزجان قابل دسترسی نیست.

دیفتری نوع بیماری شدید و بالقوه کشنده است که باعث گلودردی، تب شدید و گرفته‌گی صدا می‌شود. میزان مرگ و میر آن در میان کودکان و افراد مسن بالاست.

XS
SM
MD
LG