لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

حمدالله محب: از اجرای حدود دو هزار حمله هوایی خودداری شده است


آرشیف، طیاره های جنگی قوای هوایی افغانستان
آرشیف، طیاره های جنگی قوای هوایی افغانستان

مشاور امنیت ملی افغانستان در سومین روز جشن سرباز که به دنبال بزرگداشت از روز سرباز در نهم حوت در قصر دارالامان کابل برگزار شد، با استقبال از عملکرد نیروهای امنیتی گفت که این نیروها دشوارترین وظیفه را به عهده دارند.

حمدالله محب گفت که این نیروها افزون بر جنگ با مخالفان مسلح دولت و گروه‌های تروریستی، مسئولیت دارند که از غیرنظامیان حفاظت کنند.

به گفته آقای محب، در یک سال گذشته نیروهای هوایی افغانستان از اجرای حدود دو هزار عملیات برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان خودداری کردند.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان

او از طالبان انتقاد کرد که به هیچ اصلی پابند نیستند و حتی کودکان را هدف قرار می‌دهند: "قوای هوایی تقریباً دو هزار عملیات را انجام نداده‌اند- به این دلیل که امکان تلفات ملکی وجود داشت. اگر سنگر دشمن واضح باشد، نیروهای امنیتی و دفاعی ما می‌توانند که به آسانی این جنگ را ببرند. اما آنان از مردم معصوم استفاده می‌کنند و از خانه‌های شان برای رسیدن به اهداف شوم‌ خود استفاده می‌کنند."

مشاور امنیت ملی افغانستان همچنین گفت که تمام کشورهای اسلامی به استثنای یک کشور، جنگ جاری افغانستان را نامشروع دانسته‌اند اما آقای محب از این یک کشور نام نبرد.

جنگجویان گروه طالبان در ولایت ارزگان
جنگجویان گروه طالبان در ولایت ارزگان

گروه طالبان با رد این اظهارات مشاور امنیت ملی افغانستان گفته که افراد این گروه در جنگ‌های‌شان مطابق به اصول اسلامی عمل می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه به رادیوی آزادی گفت: "ادعای سران ادارۀ کابل در این مورد کاملاً نادرست و به دور از واقعیت است. جنگ ما در چهارچوب و اصول شریعت به پیش می‌رود و مجاهدین حق ندارند که کاری خلاف شریعت انجام دهند."

آقای مجاهد نیروهای امنیتی افغانستان را به عدم رعایت اصول جنگی و آسیب رسانیدن به غیرنظامیان متهم می‌کند. ادعایی که مقام‌های حکومت افغانستان آنرا رد می‌کنند.

این در حالی است که چندی پیش هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارش سالانه خود نوشت که تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰ رو به کاهش بوده، اما در ۳ ماه پایان این سال افزایش یافته است.

یوناما عامل ۴۶ درصد این تلفات را طالبان، ۸ درصد را شاخه خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) و ۲۲ درصد را نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان دانسته است- طالبان این گزارش سازمان ملل را نیز رد کردند.

XS
SM
MD
LG