لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

شورای عالی مصالحه ملی: کار ارزیابی طرح امریکا آغاز شده است


عطاالرحمن سلیم معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عطاالرحمن سلیم معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید که کمیته موظف این شورا به بحث هایش در باره طرح امریکا امروز شنبه (۲۳ حوت) هم ادامه می‌دهد.

مولوی عطاالرحمن سلیم به رادیو آزادی گفت که این کمیته ۱۵ عضو دارد و دیدگاه هایش را در مورد طرح به زودی به کمیته رهبری شورا پیشکش خواهد کرد.

او افزود: "امیدواریم که امروز ما جمع بندی داشته باشیم و در یکی - دو روز دیگر که نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی برگزار می‌شود، دید خود را با این کمیته شریک سازیم و کمیته رهبری در رابطه با این طرح نظر واحد خود را داشته باشد تا اگر خدا خواسته باشد از این فرصت به نفع ثبات، امنیت، رفاه و آسایش افغانستان بهره خوبی گرفته شود."

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان اخیراً طرحی را به رهبران حکومت افغانستان، چهره‌های سیاسی و نمایندگان طالبان ارائه کرد.

برمبنای این طرح، حکومت موقت تا زمانیکه در بارۀ قانون اساسی جدید توافق صورت گیرد و انتخابات برگزار شود، جایگزین حکومت فعلی افغانستان خواهد شد.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی قبلاً به تکرار با ایجاد حکومت موقت مخالفت کرده و گفته که انتقال قدرت از طریق انتخابات برایش یک اصل غیرقابل معامله است.

در این حال روسیه می‌گوید که طالبان باید بخشی از حکومت موقت در افغانستان باشند.

ماریا زخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه دیروز جمعه در نشست خبری گفت: "در باره ایجاد یک حکومت ائتلافی موقت باید توسط خود افغان‌ها در جریان گفت‌وگوهای مصالحۀ ملی تصمیم گرفته شود. در عین حال یادآور می‌شویم که یک اداره موقت و فراگیر یک راه حل منطقی به مسئلۀ ادغام طالبان در زندگی سیاسی مسالمت آمیز افغانستان خواهد بود."

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه

این در حالی است که روسیه در نظر دارد تا نشستی را در باره صلح افغانستان روز پنج‌شنبه این هفته در مسکو میزبانی کند.

حکومت افغانستان تا حال رسماً نگفته که در این نشست اشتراک خواهد کرد و یا نه.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به طالبان که نامش ذکر نشده گزارش داده که چهار یا پنج عضو دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر در نشست مسکو اشتراک خواهند کرد.

از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیروز جمعه ( ۲۲ حوت) گفت که کشورش در نطر دارد تا گفت‌وگوهای صلح افغانستان را به درخواست مقام‌های افغان و طالبان در ماه اپریل میزبانی کند.

پیش از این در بخشی از نامۀ انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده که به رئیس جمهور محمد اشرف غنی فرستاده گفته شده بود که امریکا از ترکیه خواهد خواست تا نشستی را به سطح بالا در خصوص صلح افغانستان میزبانی کند.

این تلاش‌های دیپلوماتیک در حالی است که ادارۀ جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده سرگرم بررسی توافق‌نامۀ امریکا و طالبان است.

بر اساس این توافق‌نامه، گفت‌وگو میان هیئت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و طالبان در ۱۲ ماه سپتمبر پارسال در دوحه آغاز شد. این گفت‌وگوها از حدود دو ماه به این‌طرف به کندی به پیش رفته است.

XS
SM
MD
LG