لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

ترکیه در ماه اپریل میزبان نشست صلح افغانستان خواهد بود


بخشی از شهر استانبول ترکیه
بخشی از شهر استانبول ترکیه

ترکیه توافق کرده که این کشور در اوایل ماه اپریل سال روان میلادی میزبان نشست صلح افغانستان خواهد بود.

مولود چاووش‌ اغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه (۲۲ حوت) گفته که هدف این کنفرانس هماهنگی و تسریع در گفت‌وگوهای صلح در حال انجام در دوحه است نه جایگزینی گفت‌وگوهای صلح در قطر.

آژانس خبری رویترز به نقل از وزیر امور خارجه ترکیه گفته كه هدف این نشست، پیشبرد مذاكرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان به روشی معنادار است.

مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه
مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه

آقای اوغلو همچنان گفته است که کشورش برای طالبان پیامی فرستاده و از آن‌ها خواسته است به خشونت پایان دهند و گفت‌وگوهای صلح را به نتیجه برسانند.

وزارت امور خارجه امریكا پیش‌تر پیشنهاد کرده بود كه امریكا، روسیه، چین، هند، ایران و پاكستان در كنفرانس صلح افغانستان در تركیه اشتراک کنند.

ترکیه در حالی میزبان کنفرانس صلح افغانستان می‌شود که انتظار می‌رود نمایندگان ویژه ایالات متحده، روسیه، چین و پاکستان در ۱۸ مارچ در مسکو دیدار کنند و در مورد ختم درگیری‌ها در افغانستان گفت‌وگو کنند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که دولت افغانستان، شورای عالی مصالحه ملی، سیاسیون افغان و طالبان برای شرکت در این نشست دعوت شده اند.

با این حال، دولت افغانستان هنوز تصمیم رسمی برای شرکت در این کنفرانس نگرفته است.

مشارکت کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان در حالی افزایش یافته که ایالات متحده گفته است، تلاش دارد زمینه مشارکت برخی کشورها را که منافع مشترک در روند صلح افغانستان دارند در کنار سازمان ملل مساعد کند.

ایالات متحده می‌گوید که تلاش‌های این کشور برای تسریع گفت‌وگوهای صلح افغانستان ادامه دارد و بنابراین، طرحی را به همه طرف‌ها فرستاده است.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان طرح جدید ایالات متحده در مورد این کشور را فرصتی مناسب برای تسریع روند صلح افغانستان خوانده است.

آقای کرزی در مصاحبه با اسوشیتدپرس گفته است که طرح جدید ایالات متحده امریکا مردم افغانستان را به سمت انتخابات سوق می‌دهد، از حقوق زنان و اقلیت‌ها محافظت می‌کند، زمینه تحکیم قانون اساسی و اصلاحات انتخاباتی را فراهم می‌کند و دولت موقت را پیش بینی می‌کند.

اما نزدیکان آقای کرزی می‌گویند او خواستار انجام یک سری اصلاحات در این طرح شده است.

شهزاده مسعود مشاور پیشین حامد کرزی گفت: "این طرح تأیید شده است. هرگونه نقص در این طرح قبلاً برطرف شده و می‌تواند تا هفته آینده به زلمی خلیل‌زاد تحویل شود. شکی نیست که حامد کرزی از این طرح حمایت کرده است."

ریاست جمهوری افغانستان تا کنون واکنشی به سخنان وزیر خارجه ترکیه نشان نداده است، اما رئیس جمهور غنی پیش‌تر در مراسم افتتاحیه سومین سال دوره هفدهم تقنینی شورای ملی گفته بود، هر بنیادی می‌تواند رویای خود را روی یک کاغذ بنویسد و سپس به افغانستان دستور اجرای آن را بدهد.

امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهوری افغانستان
امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهوری افغانستان

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری نیز، بخش‌های از این طرح از جمله تشکیل شورای عالی فقه را مورد انتقاد قرار داده است.

همزمان با این، تلاش‌ها در قطر برای موفقیت گفت‌وگوهای صلح جریان دارد و این‌بار نقش سازمان ملل برجسته شده است.

ناجیه انوری
ناجیه انوری

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، امیدوار است که این تلاش‌ها به تسریع روند گفت‌وگوهای صلح کمک کند: "مشارکت فعال سازمان ملل در روند صلح افغانستان بسیار مهم است. پس از پیشرفت در مذاکرات صلح و همچنان پس از توافقنامه، با همکاری جدی این سازمان بین‌المللی و همکاری شرکای بین‌المللی با ضمانت محکمی (پروسه صلح) عملی می‌شود."

اما با وجود همه این تلاش‌ها، هنوز معلوم نیست که دولت افغانستان و طالبان با این طرح امریکا موافقت خواهند کرد یا خیر. پیش از این دولت امریکا به تنهایی با طالبان و دولت افغانستان پیرامون صلح گفت‌وگو می‌کرد، اما حالا ظاهراً امریکا می‌خواهد پای کشورهای منطقه به تلاش‌ها برای آوردن صلح به افغانستان به گونه فعالتر کشانده شود.

XS
SM
MD
LG