لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

اشرف غنی: یگانه راه انتقال قدرت انتخابات است


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین سخنرانی در شورای ملی
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین سخنرانی در شورای ملی

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرده که بدون برگزاری انتخابات حاضر به هیچ‌گونه معامله برای انتقال قدرت نیست، اما او تاریخ برگزاری انتخابات را قابل بحث دانسته است.

محمداشرف غنی امروز شنبه (۱۶ حوت) در مراسم افتتاح سال سوم تقنینی دوره هفدهم شورای ملی گفت که برای برقراری صلحی که وحدت ملی در آن حفظ باشد برای هرگونه فداکاری آماده است: "انتقال قدرت از راه برگزاری انتخابات برای ما یک اصل غیر قابل معامله است. ما آماده هستیم که در مورد برگزاری انتخابات شفاف، سراسری و آزاد تحت مدیریت جامعه جهانی بحث کنیم. در مورد تاریخ برگزاری انتخابات هم می‌توانیم صحبت کنیم و به نتیجه برسیم."

وثیقه ما قانون اساسی است و به وثیقه دیگری نیاز نداریم.

آقای غنی تاکید کرد که رسیدن به قدرت در افغانستان یک در دارد و تنها افغان‌ها می‌توانند این در را باز کنند.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان هفته گذشته با آقای غنی و مقام‌های دیگر افغان در کابل دیدار کرد.

یک مقام در وزارت خارجه امریکا گفته بود که طرحی نیز به حکومت و سیاسیون افغان سپرده شده که در صورت پذیرفته‌شدنش، آتش‌بس در افغانستان تامین می‌شود و طرف‌های درگیر به راه حل سیاسی دست خواهند یافت.

آقای خلیل‌زاد در حال حاضر در قطر به سر می‌برد.

گزارش‌های نیز پخش شده که آقای خلیل‌زاد در سفر اخیرش به کابل حامل طرحی برای تشکیل حکومت مشارکت ملی بوده، اما این گزارش‌ها به گونه رسمی تأیید نشده‌اند.

در همین حال، محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان بدون توضیح بیشتر گفته که بدون قانون اساسی به هیچ وثیقه دیگری نیاز نیست: "هر بنیاد می‌تواند خواب و خیال خود را روی کاغذ بنویسد و راه‌حلی برای مشکل افغانستان توصیه کند. چنین کاغذها در گذشته هم نوشته شده و حالا نیز نوشته می‌شود و در آینده نیز نوشته خواهد شد. اما وثیقه ما قانون اساسی است و به وثیقه دیگری نیاز نداریم."

به گفته رئیس جمهوی افغانستان، نهادهای ملی که در قانون اساسی تسجیل شده‌اند وجود خواهند داشت و هیچکس در مورد آن تصمیم گرفته نمی‌تواند.

در همین حال عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و از حامیان آقای غنی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری طرح زلمی خلیل‌زاد را خوب ارزیابی کرده است.

او گفته است که در این طرح دستاوردهای بیست سال اخیر حفظ شده‌اند.

پیش از این گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان نیز طرح زلمی خلیل‌زاد را ستوده بود.

از سویی هم رحمان رحمانی، رئیس ولسی جرگه از طالبان خواسته که خشونت را کاهش دهند و به مذاکرات در دوحه پایتخت قطر ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG