لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

نقش نشست مسکو در روند صلح؛ آیا این نشست گره‌گشای بُن‌بست دوحه خواهد شد؟


آرشیف، نشست نمایندگان طالبان و سیاسیون افغانستان در سال ۲۰۱۹ میلادی در مسکو
آرشیف، نشست نمایندگان طالبان و سیاسیون افغانستان در سال ۲۰۱۹ میلادی در مسکو

قرار است امروز پنج‌شنبه (۱۸ مارچ) نشست مسکو برگزار شود، نشستی که برای رایزنی درباره سرعت بخشیدن به روند صلح در افغانستان فراخوانده شده‌است.

این نشست در حالی برگزار شده که مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه پا برجاست.

حالا در این نشست نمایندگان هر دو طرف اشتراک کرده‌اند.

گروه طالبان پیش از این اعلام کرده بود که در این نشست هیئت ده نفری را به رهبری ملا برادر آخند می‌فرستد.

حکومت افغانستان نیز هیئت ۱۲ نفری مشمول عبدالله عبدالله، ‌رئیس شورای عالی مصالحه ملی، میررحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، مارشال عبدالرشید دوستم معاون پیشین رئیس جمهوری، محمدکریم خلیلی معاون پیشین رئیس جمهوری و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان، سیدسعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح، محمدمعصوم استانکزی رئیس هیئت مذاکره کنندۀ حکومت، متین بیک، احمدنادر نادری، حبیبه سرابی اعضای هیئت مذاکره کننده حکومت و‌محمدعلم ایزدیار نایب اول مشرانو جرگه را فرستاده‌است.

سفر هیئت افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی به مسکو
سفر هیئت افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی به مسکو

این‌ نشست در شرایطی برگزار شده که خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته و امید مردم به گفتگوهای صلح در دوحه کم‌رنگ‌تر شده‌است.

  • حالا نشست مسکو تا چه حد این ناامیدی‌ها را کاهش خواهد داد؟

عارف سحر آگاه امور سیاسی در لندن؛ در گفتگو با رادیو آزادی هرچند نبود حضور زنان، جامعه‌ی مدنی و نمایندگان مردم را از مشکلات هیئت می‌داند اما او به پیامد این نشست امیدوار است.

به‌ گفته‌‌ی او این نشست می‌تواند در آینده بستر بحث‌های جدی‌تر و دراز‌ مدت‌تر را هموار کند‌.

آقای سحر افزود نشست مسکو می‌تواند زمینه گفت‌وگو میان‌ حکومت و طرف‌های مخالف مانند طالب را فراهم‌ کند.

به باور او این نشست در راستای تقویت اجماع منطقه‌ای مبنی بر فراهم‌سازی زمینه و بستر صلح در افغانستان سودمند است.

اما آقای سحر خطرهایی را نیز در چنین نشست‌ها می‌بیند: "پیامد مثبت این نشست به نظر من به چند عامل بستگی دارد، اول اگر این‌که نشست‌ها و جلسات به‌صورت درست مدیریت نشود، ممکن است که افغانستان را یک بار دیگر به‌سوی تشنجات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای سوق دهد و زمینه رقابت و تخاصم‌ بین بازیگران منطقه و فرا منطقه را فراهم بکند، از این چشم‌انداز می‌شود گفت که اگر این نشست‌ها به سطح‌ درست‌تر مدیریت شود می‌تواند زمینه‌ساز گفت‌وگوهای خوب‌تر و مفیدتر در آینده شود."

از سویی هم عزیز آریان‌فر سفیر پیشین افغانستان در کشورهای قزاقستان و قرغیزستان و نیز رئیس پیشین مرکز مطالعات استراتیژیک و انستیتوت دیپلماسی وزارت خارجه که اکنون در آلمان زندگی می‌کند، به رادیو آزادی می‌گوید که روسیه نقش مهمی را در افغانستان و منطقه بازی می‌کند او باور دارد که این نشست در هماهنگی با اداره‌ی جدید امریکا صورت گرفته و خلیل‌زاد در این هماهنگی نقش زیادی داشته‌است.

او می‌گوید که روسیه و امریکا هر دو خواهان ایجاد حکومت انتقالی در افغانستان هستند، حکومتی که جایگاه مشخصی در آن به طالبان تعریف شده باشد.

به باور آقای آریان‌فر هر چند در ۲۰ سال گذشته افغانستان گواه نقش پر رنگی از سوی روسیه نبوده اما با آن‌هم این کشور نمی‌تواند در برابر مسایل افغانستان بی‌تفاوت بماند.

آریان‌فر گفت: "من به این اعتقاد هستم که هر کنفرانسی که در باره مسایل افغانستان برگزار شود طبعا نتایج مثبتی را در قبال خواهد داشت. بخواهیم، نخواهیم بخاطر از این که مساله‌ در سطح بین‌الماللی بررسی می‌شود دیدگاه‌های مختلف ارائه می‌شود و در این‌ کنفرانس‌ها معمولا از کشورهای مختلف منطقه اشتراک می‌داشته باشند و همچنان بعضی از سران سیاسی داخل کشور."

  • مردم افغانستان چه تصویری از نشست مسکو بر ذهن دارند؟

با این‌همه اما مردم افغانستان نیز از این نشست خواست‌هایی دارند.

حلیمه پوپلزی باشنده شهر کابل می‌خواهد این نشست به تامین صلح راه بگشاید.

حلیمه گفت: "ما امیدوار استیم که نشست که در مسکو برگزار شده باعث از این شود تا صلح تامین شود، چرا که اگر این‌گونه نشود، برگزاری نشست‌ها فایده ندارد باید نتیجه آن نیز دیده شود ما می‌خواهیم که قتل و کشتار پایان پیدا کند و از این نشست نیز همین خواست ما است."

آرشیف، انفجار در شهر کابل
آرشیف، انفجار در شهر کابل

در همین‌حال بشیر فروغ باشنده بامیان می‌گوید که این نشست‌ها باید به صلح واقعی بی‌انجامد.

فروغ گفت: "اگر صلح فقط بخاطر فریب مردم باشد، فقط بخاطر از این‌که یک صورت ظاهری داشته باشد و بازهم‌ همین‌ جنگ و خشونت و همین خشونت‌های اجتماعی بیش‌تر شود در آن صورت دیگر این نشست‌ها چندان تاثیری نخواهد داشت."

خواست‌ها از این نشست در حالی است که بربنیاد گزارش‌ها قرار است پس از نشست مسکو نشست دیگری در ماه اپریل سال روان میلادی در استانبول برگزار شود.

پیش از این حکومت افغانستان با استقبال از این نشست‌ها گفته بود که از هرگونه تلاش برای تامین صلح در افغانستان استقبال می‌کند.

آرشیف، مذاکرات میان افغانان در قطر
آرشیف، مذاکرات میان افغانان در قطر

وزارت امور خارجه افغانستان برگزاری نشست‌های روسیه و ترکیه را ادامه و متمم پروسهٔ قطر دانسته و گفته بود که اما جایگزین آن‌ نمی‌باشد آنچه که جلینا پورتر معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا نیز در یک نشست خبری به روز سه شنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت.

حالا همه چشم انتظار اند تا دیده شود که برگزاری این نشست‌ها تا چه حد می‌تواند روند صلح افغانستان را تسهیل کند و به کاهش خشونت‌ها بینجامد.

XS
SM
MD
LG