لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

واکنش‌‌‌ها بر اشتراک شماری از سیاسیون در نشست صلح در مسکو


نشست صلح در مسکو
نشست صلح در مسکو

شرکت سیاست مداران و مقام‌های افغانستان در نشست صلح در مسکو واکنش برخی از مقام‌ها و چهره‌های سیاسی را برانگیخته است.

‎اشتراک شماری از مقام‌های دولت افغانستان، چهره‌های سیاسی و نمایندگان طالبان در یک نشست مشترک در مسکو واکنش برخی از نهادهای سیاسی در داخل کشور در این باره چه است؟

رونالد کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان، با اشاره به سفر این مقام و سیاستمداران افغانستان به مسکو در حساب تویتر خود نوشته که "حل یک منازعه در افغانستان نیازمند میانجی‌گیری بین‌المللی است و تاریخ نشان داده است که روند صلحی فقط میان چند نفر باشددوام نمی‌کند.

رونالد کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان
رونالد کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان

رونالد کوبیا در تویت خود وضعیت کنونی افغانستان را حساس خواند.

مسئولان بنیاد خانه صلح افغانستان امروز در یک کنفرانس خبری در کابل گفتند که دولت افغانستان اطلاعات مربوط به چنین نشست را با مردم به اشتراک نمی‌گذارد و این روند را در انحصار خود آورده است.

نیگینه یاری عضو خانه صلح افغانستان، گفت که دولت تنها چند تن از زنان مشخص را در روند صلح نقش داده است که نمی‌توانند به اندازه کافی از زنان دیگر نمایندگی کنند.

خانه صلح افغانستان
خانه صلح افغانستان

او افزود: "متأسفانه، هر زمان که برنامه‌ها و تصمیم ملی اتخاذ می‌شود، مشارکت زنان به حاشیه می‌رود و تنها بجای آنان به چند زن مشحص امتیاز داده می‌شود، اما پیشنهاد ما این است که در همه نشست‌ها فقط دو یا سه زن خاص اعزام نشوند زنان تاثیرگذار دیگری که چیزهای زیادی در مورد سیاست می‌دانند نیز باید سهیم شوند."

اعضای این بنیاد از جامعه جهانی خواستند تا همکاری‌های خود را در روند صلح افغانستان افزایش داده و این روند را جدی نظارت کنند.

این انتقادها درحالی مطرح می‌شوند که یک هیئت ۱۲ نفره حکومت افغانستان به سرپرستی عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی امروز پنجشنبه وارد مسکو شد.

شماری از سیاستمداران افغانستان و طالبان نیز در این نشست اشتراک کرده ا ند.

هرچند این نشست ادامه نشست‌های ترویکا بین روسیه، ایالات متحده، چین و پاکستان است، اما طرف افغانستان و طالبان نیز برای اشتراک در آن دعوت شده اند.

از سوی دیگر، احمد ولی مسعود، رئیس بنیاد احمد شاه مسعود، در یک کنفرانس مطبوعاتی از سفر هیئت افغانستان به مسکو انتقاد کرد.

احمد ولی مسعود، رئیس بنیاد احمد شاه مسعود
احمد ولی مسعود، رئیس بنیاد احمد شاه مسعود

آقای مسعود گفت درحالیکه اوضاع سیاسی افغانستان در شرایط حساسی قرار دارد، اما هنوز تلاش واحدی برای صلح در داخل کشور وجود ندارد.

وی می‌گوید در ۱۹ سال گذشته، سیاستمداران افغانستان از روند صلح تنها به‌عنوان ادامه قدرت خود استفاده کرده اند.

او افزود: "متأسفانه، در ۱۹ سال گذشته، بیشتر سیاستمداران از صلح به عنوان یک امتیاز سیاسی استفاده کرده اند، یا برای ماندن در قدرت و یا برای رسیدن به قدرت، اگر در این ۱۹ سال که حمایت بین‌المللی با ما بود و مردم افغانستان تشنه صلح بودند، اگر ما واقعاً برای صلح تلاش می‌کردیم، امروز کجا بود، روشن است که امروز جهان روند جدید دیگری را برای ما آغاز نمی‌کرد."

اما، حکومت افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی به رادیو آزادی گفتند که هدف از این سفر تلاش برای صلح است و حکومت در این نشست به صلح افغانستان می‌پردازد و از جامعه بین‌المللی همکاری می‌خواهد.

XS
SM
MD
LG